بلاگ پاک‌نویس

سختی‌ها و مشکلات شغل ویراستاری

شاید برای ویراستاران چیزی لذت‌بخش‌تر از بازی با واژه‌ها وجود نداشته باشد. قراردادن کلمات و جملات در جای صحیح خود، تمرکز بر روی متن و دور بودن از هر آنچه در دنیای اطراف در حال رخ‌دادن است و در نهایت تحویل‌دادن متنی ویرایش‌شده به خوانندگان از جمله زیبایی‌هایی است که در این شغل وجود دارد.
با وجود تمامی این جذابیت‌ها، شغل ویراستاری با مشکلات فراوانی روبه‌رو است. این سختی‌ها و مشکلات از عوامل خارجی و داخلی ویرایش ریشه می‌گیرد. همین موضوع باعث کم‌اقبالی و پرچالش‌شدن ویراستاری می‌شود. در این مطلب مجموعه‌ای از چالش‌های شغل ویراستاری را بررسی کرده‌ایم.

در این مقاله خواهید خواند:

یکنواخت‌شدن شغل ویراستاری

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که یک ویراستار با آن مواجه می‌شود، مسئلهٔ کسالت و یکنواختی است. مشاغل مربوط به ویرایش بیش ‌از حد یکنواخت و کسل‌کننده هستند. این شغل نیازمند تمرکز بالایی است، از سوی دیگر عوامل دنیای بیرونی به‌عنوان یک حواس‌پرتی بزرگ می‌تواند این تمرکز را بر هم بزند. پرش تمرکز یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که ویراستار با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند.
فرد ویراستار باید قبل از ادامهٔ ویرایش، مدتی از کار خود مرخصی بگیرد و سرگرمی داشته باشد یا زمانی را با دوستان و خانواده بگذراند تا دوباره احساس شادابی کند. این کار بهترین راه برای غلبه بر چالش‌های ویراستاری است.

به دلیل خشک‌بودن، ثابت‌بودن و کمبود تنوع در این شغل، ویراستار باید دائم سعی کند به ذهن و چشمان خود استراحت دهد تا بتواند نهایت بهره‌وری و بازدهی را داشته باشد.

نیاز به زمان زیاد و مواجهه با چالش‌ها در ویرایش

ویرایش به زمان و انرژی زیادی نیاز دارد. برای اطمینان از این که فرد هیچ جزئیاتی را از دست نمی‌دهد، تمرکزکردن نکتهٔ بسیار مهمی است. ویراستاران برای جلوگیری از نادیده‌گرفتن خطاها، می‌توانند از نرم‌افزار ویرایش کمک بگیرند. یکی از بهترین راه‌ها برای انجام این کار استفاده از نرم‌افزار ویرایش خودکار پاک‌نویس است. این نرم‌افزار تا حد زیادی اشتباهات و خطاهای املایی، نگارشی و معنایی را برطرف می‌کند. این ویرایشگر خودکار به ویراستاران در تحویل متنی بدون‌غلط کمک شایانی می‌کند.

در این مطلب بخوانید: چرا باید از نرم‌افزار ویرایش استفاده کنیم؟

ایجاد تعادل بین انتظارات نویسنده و ناشر

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که یک ویراستار با آن مواجه است، حفظ تعادل بین رابطهٔ خود با نویسنده و ناشر است. هنگامی‌که نویسنده و ناشر در مورد چیزی با هم اختلاف‌نظر دارند، ممکن است از ویراستار خواسته شود تا بر موضوع نظارت کند.
در موقعیت‌های این‌چنینی، ویراستار باید تصمیمات بی‌طرفانه بگیرد. تصمیمات او باید بر اساس موضوع مطرح‌شده بهترین تصمیم‌گیری باشد. ایجاد تعادل بین انتظارات نویسنده و ناشر کار ظریفی است. یک ویراستار باید آن‌قدر متخصص باشد که تصمیم او نیاز هر دو طرف را برآورده کند.

نبود درک صحیح از ویراستاری

متأسفانه، در موارد زیادی فن ویرایش آن‌طور که باید موردتوجه قرار نمی‌گیرد. این موضوع نه‌تنها در بین افراد عادی که در بین اهل‌قلم نیز وجود دارد. برخی از اوقات مترجم و نویسنده در جهت کاهش هزینه‌های نشر خود، نیازی به ویراستاری نمی‌بینند.
این موضوع سبب می‌شود کتب و مقالات منتشرشده کیفیت مناسبی نداشته باشد و صنعت نشر اعتبار خود را از دست بدهد. علاوه بر این ویراستاران نیز انگیزهٔ لازم را نسبت به شغل خود از دست می‌دهند. ویراستاری متن نکتهٔ پراهمیتی در علم و نشر است. کم‌توجهی به ادبیات از سوی مردم و کاهش کیفیت کتاب‌های منتشرشده را می‌توان از دلایل عدم توجه کافی به ویراستاری دانست.

وضعیت اقتصادی نامعقول

یکی از چالش‌هایی که ویراستاران خصوصاً افراد فریلنسر تجربه می‌کنند، دستمزدی کمتر از حد استاندارد است. این موضوع برای ویراستاران تازه‌کار بسیار مهم‌تر است. بااین‌حال، اگر یک ویراستار فریلنسر باشید، می‌توانید چندین کار را هم‌زمان بر عهده بگیرید تا به درآمد بیشتری برسید.

شغل ویراستاری به شکلی است که با فعالیت بیشتر، حقوق بیشتری دریافت می‌کنید. پرداخت ویراستاران به‌صورت عمده بر اساس تعداد کلمات یا تعداد صفحات محاسبه می‌شود. البته این نکته را نباید فراموش کنیم که ویراستاران باتجربه دستمزد خوبی دریافت می‌کنند و برای انتخاب کار موردنظرشان، گزینه‌های زیادی دارند.

امانت‌داری در ویرایش

همان‌طور که می‌دانیم ویرایش به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود. از ویرایش صوری و ظاهری گرفته تا ویرایش محتوایی و تخصصی. در بخش ویرایش محتوایی و تخصصی، وظیفهٔ ویراستار اصلاح محتوای متن و ایجاد ارتباط منطقی در سراسر متن است.
یکی از نکاتی که ویراستار در این زمینه از ویرایش باید آن را به‌خاطر داشته باشد، وفاداری و امانت‌داری در ویرایش است. در بسیاری از موارد ممکن است ویراستار در ویرایش متن با اشکالات محتوایی روبه‌رو شود.
در نکتهٔ اول ویراستار باید توجه داشته باشد که در هنگام ویرایش صوری یا فنی اجازهٔ تغییرات محتوایی را ندارد. حتی اگر اشتباهات متن به شکلی واضح مشخص باشد، ویراستار اجازهٔ خروج از محدودهٔ تعیین‌شده را نخواهد داشت.
نکتهٔ بعدی هنگامی اهمیت پیدا می‌کند که ویراستار وظیفهٔ ویرایش محتوایی متن را بر عهده دارد. در هنگام انجام این سطح از ویرایش، ویراستار علی‌رغم این که وظیفهٔ اصلاح محتوایی متن را دارد، نباید دیدگاه‌های شخصی خود را بر متن وارد کند. این موضوع را می‌توان چالشی بزرگ از امانت‌داری در حوزهٔ ویرایش دانست.

سخن نهایی

در این مقاله به چند مشکل اساسی که ویراستاران با آن روبه‌رو هستند پرداختیم. همان‌طور که می‌دانیم ویراستاری با نشر ارتباط مستقیمی دارد. وجود این مشکلات در واقع وضعیت نشر را نیز به ما نمایش می‌دهد.
همان‌طور که گفته شد بسیاری از سختی‌های این صنف مربوط به عوامل درونی این شغل است. مواردی مانند نیاز به دقت و تمرکز بالا، یکنواختی و … را می‌توان از جملهٔ این موارد دانست.
یکی از راه‌حل‌های این چالش استفاده از نرم‌افزار ویرایش خودکار پاک‌نویس است. این نرم‌افزار با کمک هوش مصنوعی بسیاری از خطاهای نگارشی، املایی، نشانه‌گذاری و … را کاهش می‌دهد. از طریق غلط‌یاب خودکار پاک‌نویس ویراستاران می‌توانند با دغدغهٔ کمتری خطاهای ویرایشی را بررسی و رفع کنند. البته این راه‌حل همان‌طور که گفته شد مربوط به چالش‌های درونی این شغل است.

 

اشتراک‌گذاری مقاله در:
فیسبوک
توییتر
واتس اپ
لینکداین

پاکنویس، دستیار هوشمند نگارش فارسی

ویرایش سریع متن را با پاکنویس تجربه کنید.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه