بلاگ پاک‌نویس

اهمیت ویرایش رساله دکترا

بر کسی پوشیده نیست یک متن ویرایش‌شده تا چه اندازه می‌تواند در پذیرش علمی افراد تأثیر بگذارد. همین موضوع برای پذیرش پایان‌نامه و رسالهٔ دکترا اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند. رسالهٔ دکترا با مطالعات پژوهشی فراوان به دست می‌آید. از همین رو، همواره منبعی مناسب برای مطالعهٔ سایر افراد و بهره بردن از آن به شمار می‌رود. از سوی دیگر، رسالهٔ دکترا باید به منظور دفاع به اساتید آن رشته ارائه شود. تمامی موارد گواه بر افزایش اهمیت ویرایش رسالهٔ دکترا می‌دهد.

ویرایش سریع متن را با پاک‌نویس تجربه کنید.

در این مقاله خواهید خواند:

ارائه منبعی ارزشمند به پژوهشگران

رساله‌های دکترا حاصل تحقیقات و پژوهش‌های افراد تحصیل‌کرده و متخصص آن رشته است. دانشجویان این مقطع طیف وسیعی از آزمایش‌ها و تحقیقات را به منظور تکمیل تز خود انجام می‌دهند. از آن‌جایی که این تحقیقات و تز دکترا در نهایت باید برای دفاع و نتیجهٔ کار پژوهشی مورد استفاده قرار گیرد، سندیت و اهمیت زیادی دارد. این موضوع یکی از مواردی است که اهمیت ویرایش رسالهٔ دکترا را نشان می‌دهد.

دفاع از رساله در حضور هیئت داوران

پس از تهیه و تدوین تحقیقات، نوبت به ارائهٔ رسالهٔ دکترا در حضور هیئت داوران است. اساتید خبره و باتجربه در جلسهٔ دفاع، به بررسی رساله و دفاعیات شما از آن می‌پردازند. بدون شک، ظاهر نامناسب و عدم ویرایش رسالهٔ دکترا، سبب پذیرفته نشدن آن از سوی هیئت داوران می‌شود.

در موارد بسیاری پیش می‌آید که افراد به دلیل تحقیقات علمی گسترده، دیگر نیازی به ویراستاری رسالهٔ خود نمی‌بینند. آنان با تصور داشتن منبعی غنی از تحقیقات، خود را بی‌نیاز از انجام ویرایش رساله می‌بینند. این در حالی است که ویرایش متن نه تنها از نظر ظاهری سبب مطالعه‌ٔ بهتر متن می‌شود، بلکه با جمله‌بندی صحیح‌تر امکان درک بهتر موضوع را فراهم می‌کند.

دست مردونه در حال کار با لپ تاپ

استخراج مقاله و ارتقای رزومه

از جمله اموری که بسیاری از افراد پس از ارائهٔ رسالهٔ دکترای خود انجام می‌دهند، استخراج مقاله از آن است. این مقالات به منظور ارسال در ژورنال‌های داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجایی که پذیرش مقاله در ژورنال‌ها نقش مهمی در ارتقای رزومهٔ این دانشجویان ایفا می‌کند، ویرایش آن پیش از ارسال مقاله امری ضروری است.

 داوران پذیرش این ژورنال‌ها سخت‌گیری خاصی در چاپ مقاله دارند. این سخت‌گیری علاوه بر محتوا بر روی زبان مقاله نیز انجام می‌شود. وجود هر نوع از ایرادات زبانی می‌تواند در نهایت سبب رد مقالهٔ شما از سوی ژورنال شود.

ویرایش رسالهٔ دکترا روند استخراج مقاله و ترجمه آن را برای افراد مختلف آسان می‌کند. ترجمهٔ یک اثر علمی امری حساس به شمار می‌رود. بر همین اساس، ضروری است تا ویرایش مقاله پیش از انتقال آن از زبان مبدأ به مقصد صورت پذیرد.

ویرایش رسالهٔ دکترا چگونه انجام می‌شود؟

همان‌طور که گفته شد، ویرایش رسالهٔ دکترا در پذیرش آن به عنوان تحقیقی باکیفیت، نقشی اساسی دارد. این موضوع زمانی اهمیت خود را آشکار می‌کند که شما با وجود مطالعه و تحقیقات گسترده نتوانید نظر ارزیابان را در پذیرش پایان‌نامه متقاعد کنید.

این عدم پذیرش ممکن است شامل دلایل مختلفی باشد. از جمله نامرتب بودن ظاهر متن، ناهمخوانی محتوای درون متنی، اشکالات دستوری در زبان و … تمامی این موارد سبب حواس‌پرتی از محتوای اصلی و توجه به ایرادات خواهد شد. پس، بهتر است افراد تا پیش از ارائهٔ پایان‌نامه آن را از زوایای مختلف، ویرایش کنند. در ادامه به مراحل مختلف ویرایش یک رسالهٔ دکترا خواهیم پرداخت.

ویرایش ظاهری و فنی

این نوع ویرایش که به ویرایش صوری نیز شناخته می‌شود، ابتدایی‌ترین سطح ویرایش است. رعایت نکات نگارشی، تنظیم فونت و پاراگراف‌بندی صحیح، ویرایش غلط‌های املایی و به طور کلی، هر آنچه برای یک‌دست کردن ظاهر متن مورد نیاز است استفاده می‌شود. ویرایش ظاهری به منظور تنظیم فرمت پایان‌نامه بر اساس شیوه‌نامهٔ دانشگاهی نیز کاربرد دارد.

از طریق نرم‌افزار ویرایش متن پاک‌نویس می‌توان به سادگی این سطح از ویرایش متن را انجام داد. نرم‌افزار ویرایش پاک‌نویس تا حد زیادی به حذف خطاهای نگارشی، املایی و حتی معنایی می‌پردازد. جامعیت در پوشش این دست از خطاها سبب می‌شود تا دانشجویان رسالهٔ دکترا بتوانند با خیالی آسوده‌تر به تألیف پایان‌نامهٔ خود مشغول شوند.

ویرایش زبانی

پس از حذف خطاهای ظاهری نوبت به اصلاح ایرادات زبانی است. به طور حتم، هیچ ارزیابی از دیدن ایراد فاحش زبانی در رسالهٔ دکترای شما خوشحال نمی‌شود. ویرایش زبانی به حذف مشکلاتی که برای شما عادی به نظر می‌رسد، مربوط می‌شود.

همان‌طور که گفته شد، یک رسالهٔ دکترا به عنوان مرجعی مهم در تحقیقات آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت. از همین رو باید از تمامی جهات در نقطهٔ ایده‌آلی قرار بگیرد. این موضوع شامل ویرایش زبانی و دستوری نیز می‌شود.

در این لینک بخوانید: انواع ویرایش

کوتاه‌سازی جملات و حذف حشو، انتخاب کلمات مناسب، روان‌سازی و یک‌دست کردن زبان از جمله مواردی است که در ویرایش زبانی یک رسالهٔ دکترا باید مورد توجه قرار گیرد. این سطح از ویرایش بهتر است توسط فردی با سابقهٔ ویرایش صورت پذیرد.

ویرایش محتوایی

ویرایش محتوایی یک اثر را می‌توان جزء حساس‌ترین بخش‌های یک ویرایش دانست. از آنجایی که این سطح از ویرایش علاوه بر دانش ویراستاری به تخصص آن رشته نیز نیاز دارد، لزوم حضور ویراستار با تخصص مشابه به شدت احساس می‌شود.

ویرایش ظاهری و زبانی جزو آن دسته از سطوح ویراستاری هستند که ارزیابان پس از مطالعهٔ سطحی هم متوجه ناقص و یا کامل بودن آن خواهند شد. در حالی که نتیجهٔ ویرایش محتوایی و تخصصی با بررسی عمیق‌تر و تخصصی در حین ارزیابی به دست خواهد آمد.

ضروری است که تا پیش از جلسهٔ دفاع، رسالهٔ دکترای خود را به دست یک فرد باتجربه و متخصص در آن زمینه بسپارید.

انتخاب ویراستار و ویرایش رسالهٔ دکترا

چند کتاب در حال تورق

ممکن است برای شما نیز این سؤال ایجاد شود که ویرایش رسالهٔ دکترا به دست چه شخصی باید انجام شود. آیا انجام این نوع ویرایش توسط شخص محقق کار درستی است یا آن را باید به ویراستار این زمینه واگذار کرد.

همان‌طور که متوجه شدید، ویرایش رسالهٔ دکترا از جمله امور پراهمیت به شمار می‌رود. ویرایش یک فایل توسط فرد نویسنده در بسیاری از موارد موجب جاافتادگی خطاها از چشم او می‌شود. این موضوع می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از جملهٔ این موارد می‌توان به نزدیک شدن بیش از اندازه به متن اشاره کرد. گذشته از آن بحثی پراهمیت به نام تجربهٔ ویراستاری نیز در این میان وجود دارد.

یک محقق و دانشجوی رسالهٔ دکترا ممکن است تا حد قابل‌قبولی با قواعد نگارشی و ویراستاری آشنایی داشته باشد اما به دلیل کمبود تجربه در این زمینه نتواند به خوبیِ یک ویراستار کارکشته از عهدهٔ ویرایش متن بر بیاید. ویراستار باتجربه به خوبی می‌تواند تشخیص دهد چه زمانی باید جملات کوتاه و پاراگراف‌ها را خلاصه کند. همچنین در بحث ویرایش محتوایی نیز او می‌تواند نقص‌های محتوایی را درک و آن را ویرایش کند.

نتیجه‌گیری

به صورت کلی می‌توان گفت رسالهٔ دکترا حاصل سال‌ها مطالعه و عمر علمی دانشجو است. به دلیل نقش پررنگی که این رساله در آینده و رزومهٔ فرد ایجاد می‌کند، به هیچ وجه نباید کم‌اهمیت انگاشته شود.

ویرایش ظاهری و تا حدی فنی متن می‌تواند توسط خود فرد محقق صورت پذیرد. البته انجام این کار نیز باید پس از اتمام مراحل تحقیق باشد. استفاده از نرم‌افزار ویرایش خودکار پاک‌نویس یکی از راه‌حل‌های مناسب برای انجام این سطح از ویرایش است.

 

غلط‌یاب خودکار پاکنویس به افراد در حذف اشتباهات املایی و خطاهای نگارشی کمک می‌کند. این نرم‌افزار در صرفه‌جویی زمان محقق در مراحل ویرایش نقش مؤثری دارد. پس از انجام مراحل ویرایش ظاهری و تا حدی زبانی، نوبت به انجام ویرایش محتوایی پایان‌نامه می‌رسد و این جا بهتر است کار را به ویراستار انسانی بسپارید.

متا :‌ رساله دکترا حاصل حدود بیست سال تلاش و کوشش علمی دانشجو است و سطح عملی فرد را نشان می‌دهد. برای همین بهتر است ویرایش آن را جدی بگیرید. 

 

اشتراک‌گذاری مقاله در:
فیسبوک
توییتر
واتس اپ
لینکداین

پاکنویس، دستیار هوشمند نگارش فارسی

ویرایش سریع متن را با پاکنویس تجربه کنید.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه