بلاگ پاک‌نویس

صفحه‌کلید استاندارد فارسی

از آغاز رونق‌گرفتن رایانه در ایران، یکی از مشکلات همیشگی، تطبیق صفحه‌کلید انگلیسی با فارسی و ایجاد صفحه‌کلید استاندارد فارسی بوده است.

یکسان‌نبودن تعداد حروف انگلیسی و فارسی و وجود علامت‌های نگارشی متفاوت، همیشه یکی از معضلات فارسی‌زبانان برای استفاده از صفحه‌کلید استاندارد فارسی بوده است. تا سال‌های اخیر و پیش از پیشرفت نرم‌افزارهای صفحه‌کلید و ویندوز رایانه هم اوضاع به همین شکل پیش می‌رفت.

تنظیم‌نبودن صفحه‌کلید استاندارد روی رایانه‌ها در بخش‌های مختلف کشور مشکلات بسیاری مثل نبودِ نیم‌فاصله پدید می‌آورد. برای آموزش استفاده از صفحه‌کلید استاندارد فارسی این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

در این مقاله خواهید خواند:

دلایل نیاز به صفحه‌کلید فارسی

ما روزانه بسیاری از متن‌ها را به‌صورت مجازی در رایانه یا تلفن همراه خود می‌خوانیم که این متن‌ها معمولاً با استفاده از رایانه نوشته می‌شود. برای استفاده از صفحه‌کلید استاندارد در تلفن همراه هوشمند کار شما آسان‌تر است و اغلب صفحه‌کلید پیش‌فرض تلفنتان به شما امکان دسترسی آسان به تمام حروف و علائم فارسی را می‌دهد.

در رایانه این موضوع متفاوت است و به دلیل بیشتر بودنِ تعداد حروف فارسی نسبت به انگلیسی، فیزیکی‌بودن صفحه‌کلید و نداشتن علائم فارسی روی صفحه‌کلید فیزیکی، معمولاً مشکلاتی در تایپ حروف و علائم فارسی وجود دارد.

طی سال‌های اخیر نرم‌افزارهای جانبی‌ای عرضه شد که کاربر فارسی‌زبان می‌توانست با نصب آن، صفحه‌کلید خود را بهینه کند و یا نحوهٔ عملکرد هر کلید را به‌دلخواه خود تغییر دهد یا به عبارتی، صفحه‌کلید فارسی خود را استاندارد کند.

با نرم‌افزارهای صفحه‌کلید فارسی پیش‌فرض ویندوز روی رایانه‌های قدیمی‌تر، برای تایپ «پ، ژ، ء، ئ، نیم‌فاصله، ویرگول» و بسیاری از نشانه‌ها و حروف فارسی دیگر مشکلات بزرگی وجود داشت و گاهی باید از خیر تایپ بسیاری از حروف می‌گذشتید.

بزرگ‌ترین دلیل وجود این مشکلات و نوشته‌نشدن حروف فارسی روی صفحه‌کلیدهای رایانه‌ها، وجود تحریم‌ها و سفارش‌ندادن مستقیم رایانه از شرکت‌های تولیدکننده است. بسیاری از رایانه‌های موجود در کشور به سفارش کشورهای همسایهٔ عرب‌زبان ساخته و به ایران ارسال می‌شود. به همین دلیل، بین حروف عربی و فارسی روی صفحه‌کلید فیزیکی و مجازی تناقضاتی پیش می‌آید.

 

صفحه‌کلید استاندارد فارسی چیست؟

برخی از افراد که با این موضوع آشنا نیستند، تصور می‌کنند که صفحه‌کلید استاندارد نوعی صفحه‌کلید متفاوت فیزیکی و واقعی است اما در واقع، صفحه‌کلید استاندارد فارسی به نرم‌افزار، افزونه یا تنظیماتی گفته می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید حروف و علائم فارسی را به‌راحتی استفاده کنید.

صفحه‌کلید استاندارد نوعی ویژگی مجازی است که باعث می‌شود تا چینش حروف و علائم در زبان فارسی، مطابق با استانداردها تعیین شود و در اغلب موارد چینش به یک صورت یکسان باشد.

دلیل ایجاد مشکل تایپ در رایانه‌ها این است که شرکت مایکروسافت از ابتدا، صفحه‌کلید فارسی را بر اساس زبان عربی چیده بود درصورتی‌که تفاوت‌های زبان نوشتاری عربی و فارسی فراتر از اختلاف حرف‌های «گ چ پ ژ» است.

چرا باید صفحه‌کلید رایانه را استاندارد کنیم؟

بر خلاف تصور کلی، زبان عربی و فارسی تفاوت‌های بسیاری در نوشتار و تایپ دارند. برخی از تفاوت‌های قبل و بعد از نصب صفحه‌کلید استاندارد فارسی را در ادامه برای شما آورده‌ایم تا به اهمیت ماجرا پی ببرید:

  • صفحه‌کلید پیش‌فرض قبلی نیم‌فاصله ندارد و تایپ نیم‌فاصله در زبان نوشتاری فارسی کاملاً موردنیاز و الزامی است. در گذشته با تغییراتی در تنظیمات برنامهٔ وُرد، مشکل نیم‌فاصله حل می‌شد اما تایپ نیم‌فاصله فقط در وُرد امکان‌پذیر بود. با استفاده از صفحه‌کلید استاندارد فارسی به‌راحتی نیم‌فاصله را در تمام بخش‌های رایانه تایپ خواهید کرد؛ اگر می‌خواهید آسان‌ترین راه تایپ نیم‌فاصله برای ویندوز، اندروید، آیفون و مک‌بوک را یاد بگیرید، به مطلب آسان‌ترین راه تایپ کردن نیم‌فاصله را مطالعه کنید.
  • علامت‌های زبان فارسی با عربی و انگلیسی متفاوت است. مثلاً: علامت سؤال در صفحه‌کلید غیراستاندارد به‌صورت وارونه نوشته می‌شد یا علامت درصد در سمت راست عدد قرار می‌گرفت؛
  • اعشار ریاضی یکی از مشکلات تایپی در صفحه‌کلید استاندارد است که در گذشته اعشار به‌صورت برعکس یا به‌صورت ویرگول برعکس گذاشته می‌شد؛
  • نشانهٔ نقل‌قول یا تأکید در زبان فارسی «» با استفاده از این صفحه‌کلید قابل‌تایپ است؛
  • تایپ ویرگول فارسی با استفاده از کلیدهای Shift+7 خواهد بود؛‌
  • برای استفاده از نقطه‌ویرگول می‌توانید از کلیدهای Shift+ ” کمک بگیرید؛
  • علامت‌های تنوین نصب و رفع و جر با ترکیب شیفت W, E, R تایپ می‌شود: پٌ، پٍ و پً؛
  • صداهای کوتاه زیر، زبر و پیش یا تایپ فتحه، کسره و ضمه از ترکیب شیفت با حروف T, Y, U  به دست می‌آید: بَ، بُ و بِ؛
  • تایپ اعداد در زبان فارسی با زبان عربی متفاوت است. ۴ عربی با ۴ فارسی از نظر ظاهری فرق دارد. همین‌طور عدد ۶ عربی و ۶ فارسی متفاوت تایپ می‌شوند؛
  • روی صفحه‌کلید استاندارد، «پ» با استفاده از M نوشته می‌شود؛
  • در صفحه‌کلید استاندارد فارسی حرف «ژ» با استفاده از کلیدهای Shift + C نوشته می‌شود و دیگر نیاز نیست تا به دنبال این حروف بگردید.

با استفاده و الگوبرداری از تصاویر بالا، به‌راحتی می‌توانید از تمام علامت‌ها و حروف موردنیاز خود استفاده کنید.

 

راه‌اندازی و نصب صفحه‌کلید استاندارد فارسی

تا به اینجا به اهمیت نصب صفحه‌کلید استاندارد پی برده‌اید. اکنون نحوهٔ نصب یا راه‌اندازی این صفحه‌کلید را یاد می‌گیرید.

از ویندوز ۸ به بالا، صفحه‌کلید استاندارد به‌صورت پیش‌فرض روی ویندوز رایانه شما قرار دارد که فقط باید آن را فعال کنید.

در منوی تنظیمات ویندوز واژه language را جست‌وجو کنید.

اگر زبان فارسی را دارید روی گزینهٔ Options کلیک کنید و اگر زبان فارسی اضافه نشده است، ابتدا از بخش Add a language زبان فارسی را اضافه کنید و سپس گزینهٔ Options را بزنید.

در این بخش، با استفاده از کلید add a keyboard، گزینهٔ (Persian (standard را اضافه کنید و در صورت تمایل، صفحه‌کلید قبلی Persian را حذف کنید تا تداخل ایجاد نشود.

‌لازم است مجدداً تکرار کنیم که برای تایپ کردن نیم‌فاصله در تمام دستگاه‌های دیجیتال جدید نیاز نیست تا مراحل پیچیده‌ای را طی کنید. فقط با فعال‌سازی همین صفحه کلید استاندارد، مهم‌ترین بخش از مسیر را طی کرده‌اید. همان‌طور که گفتیم، بعد از فعال‌سازی این صفحه کلید استاندارد فارسی در رایانه ویندوزی‌تان با استفاده کلید‌های ترکیبی «Shift + Space» می‌توانید در هر متن و بخشی رایانه، نیم‌فاصله را تایپ کنید. اگر هم می‌خواهید نیم‌فاصله را در آیفون یا گوشی اندرویدی خود پیدا کنید که حتما مطلب آسان‌ترین راه برای تایپ نیم‌فاصله را مطالعه کنید.

روش درست تایپ کردن نیم‌فاصله

جمع‌بندی

با استفاده از این آموزش به‌راحتی می‌توانید از صفحه‌کلید استاندارد فارسی استفاده کنید و سرعت خود را در تایپ متن‌های مختلف افزایش دهید. علاوه بر این، دیگر برای چاپ نوشتهٔ خود، به مشکل نمی‌خورید. حروف تایپ‌شده با این صفحه‌کلید در همهٔ رایانه‌ها به یک شکل نمایش داده می‌شوند و در هنگام پرینت هم بدون مشکل تکثیر می‌شوند.

لطفاً برای یکسان‌سازی و جلوگیری از مشکلات مختلف در هنگام تایپ در ادارات و بین ارگان‌های مختلف، روی رایانه‌تان از صفحه‌کلید فارسی استفاده کنید.

حالا اگر یک متن طولانی داشته باشید و بخواهید تمام نیم‌فاصله‌های آن را اصلاج کنید چه؟ آیا چنین زمانی دارید؟ حتی اگر چنین زمانی را هم در اختیار داشته باشید، منطقی نیست که چنین کاری را به صورت دستی انجام دهید. در سال‌های اخیر، نرم‌افزارهایی برای انجام این کارها و ویرایش متن فارسی تولید شده ااست که با حجمی کم و دقت زیاد، متن‌های شما را از مشکل و غلط پاک می‌کنند. یکی از نرم‌افزارهای شناخته شده در این حوزه پاک‌نویس است. پاک‌نویس یک افزونه برای نرم‌افزار ورد است. با استفاده از آن، به‌راحتی نوشته‌های فارسی خود را ویرایش می‌کنید و شکل صحیح نوشتن کلمات را به کار می‌برید. در نظر داشته باشید که پاک‌تویس به صورت کاملاً رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد. برای دانلود و نصب پاک‌نویس از لینک زیر استفاده کنید:

Paknevis.ir

اشتراک‌گذاری مقاله در:
فیسبوک
توییتر
واتس اپ
لینکداین

پاکنویس، دستیار هوشمند نگارش فارسی

ویرایش سریع متن را با پاکنویس تجربه کنید.

نوشته‌های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه