بلاگ پاک‌نویس

چرا باید از نرم‌افزار ویرایش استفاده کنیم؟

همه می‌دانید که فناوری در دهه‌های اخیر، انقلاب بزرگی را در تمام حوزه‌های زندگی بشر رقم زده است و حوزهٔ ویرایش هم با نرم‌افزار ویرایش دستخوش این تغییرات شده است.

تحولات صنعت تایپ و چاپ هم از این تغییرات نرم‌افزارهای ویرایشی تأثیر گرفته است و نوشته‌های انسان‌ها در سال‌های اخیر با کیفیت بصری بیشتری ارائه شده و روان‌بودن متن‌ها با استفاده از غلط‌یاب‌های خودکار بسیار افزایش یافته است.

در این مطلب متوجه می‌شوید که یک ویراستار انسانی یا غلط‌یاب متن چه تغییراتی روی کیفیت نوشته شما ایجاد می‌کند و چه مزایایی را به شما ارائه می‌دهد.

برای افزایش اطلاعات در این حوزه می‌توانید به مطالب پیشین بلاگ پاک‌نویس هم مراجعه کنید.

در این مقاله خواهید خواند:

چند مورد از تأثیرات نرم‌افزارهای ویرایش روی متن

کارهای انسانی همیشه به دلیل مشکلات و موانع مختلف، با خطاهای زیادی روبه‌رو می‌شوند ولی در عصر مدرن، فناوری به کمک انسان آمده است تا با استفاده از چارچوب‌های مشخص، تعداد خطا را پایین بیاورد، کیفیت را افزایش دهد و سرعت را زیاد کند.

نرم‌افزارهای غلط‌یاب متن هم از این قاعده پیروی می‌کنند و کار را برای نوقلمان، نویسندگان، ناشران، مترجمان، کارمندان و حتی ویراستاران راحت‌تر می‌کنند و سرعت آن را افزایش می‌دهند. در ادامه مهم‌ترین تأثیرات نرم‌افزار ویرایش متن فارسی را می‌خوانید.

 

غلط‌یابی متن، نوشته را روان‌تر می‌کند

فرض کنید در خانهٔ بسیار گران‌قیمت، نوساز، باکیفیت و با امکانات زندگی می‌کنید ولی داخل این خانه پر است از وسایل کثیف، چیدمان نامرتب و شلختگی. آیا زندگی در چنین خانه‌ای دل‌نشین و آرامش‌بخش است؟

ویرایش متن و نوشته هم حکم تمیزکاری نوشته‌مان را دارد؛ یعنی اگر یک نوشته و محتوای مفید و جدید تولید کنید یا بنویسید ولی ظاهر متن سازمان‌یافته و بی‌غلط نباشد، کسی نوشته‌تان را نمی‌خواند.

مهم‌ترین وظیفهٔ نرم‌افزارها و افزونه‌های ویرایش متن این است که نوشتهٔ شما را غلط‌یابی کند. بسیاری از نرم‌افزارهای ویرایش متن انگلیسی مثل گرامرلی، به‌خوبی از عهده پیداکردن غلط املایی در متن انگلیسی برمی‌آیند.

پس یکی از تأثیرات نرم‌افزار غلط‌یاب روی نوشتهٔ شما این است که غلط املایی را تا حد ممکن کم می‌کند و ازبین‌بردن غلط املایی تا حد زیادی مساوی است با روان‌شدن متن.

 

افزایش سرعت با ویرایش خودکار

در گذشته، وقتی نویسنده‌ای کتاب یا مقالهٔ خود را به پایان می‌رساند باید آن را به ویراستار می‌سپرد تا در مرحلهٔ اول، ویرایش صوری را روی متن اعمال کند. یکی از مشکلاتی که در این مرحله گریبان‌گیر نویسنده یا ناشر می‌شد، سرعت انجام کار بود؛ یعنی گاهی اوقات ویرایش متن نسبت به نوشتن متن، فرایند طولانی‌تری داشت.

یکی از قابلیت‌های شگفت‌انگیز این نرم‌افزارها این است که فرایند غلط‌یابی انسانی ۱ماهه را در مدت ۱ دقیقه برای شما انجام می‌دهد و تا حد قابل‌قبولی نوشته را عاری از غلط می‌کند. ویراستار انسانی قبلاً زمان زیاد و انرژی بسیاری را صرف می‌کرد تا بتواند خطاهای متن را حذف کند و برخی از غلط‌ها را هم به‌طورکلی از قلم می‌انداخت.

اما ویراستارهای خودکار یا آنلاین در عرض چند ثانیه غلط‌های املایی متن را برای شما تصحیح می‌کنند، بدون این که تناقضی در املا به وجود بیاید.

 

افزایش کیفیت متن

افزایش کیفیت کلی متن یکی از مواردی است که این نرم‌افزارها برای شما به ارمغان می‌آورند.

اگر کمی در مورد نوشتن و درست‌نویسی اطلاعات داشته باشید می‌دانید که کیفیت متن فقط و فقط به بی‌غلط نبودن آن نیست و مشکلات بسیاری باعث کاهش کیفیت متن شما می‌شود.

اغلب نرم‌افزارهای ویرایش خودکار، مواردی مثل تصحیح تاریخ، جای‌گذاری علائم نگارشی، فارسی‌نویسی، اصلاح فاصله‌گذاری و … را روی متن شما اجرا می‌کنند و تمام این مراحل در چند دقیقه یا حتی ثانیه اتفاق می‌افتد.

این وظایف اصلی و کلی چنین نرم‌افزارهایی، کیفیت و روان بودن متن شما را تا حد بسیار زیادی متحول می‌کند.

 

کاهش هزینه‌های ویرایش متن

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این ابزارهای متنی این است که هزینهٔ چاپ کتاب، مقاله و … را بسیار کاهش می‌دهد و بار سنگینی را از دوش ویراستار انسانی برمی‌دارد.

در بسیاری از موارد ممکن است که حق‌الزحمهٔ ویراستار بخش بزرگی از صرفهٔ اقتصادی چاپ آن کتاب را کاهش دهد ولی با روی کار آمدن ویراستار خودکار، در زمان کوتاهی کیفیت ویرایشی متن خود را افزایش دهید و پس ‌از آن، ‌ بسته به اهمیت نوشته، می‌توانید از ویراستار انسانی هم کمک بگیرید اما نکته اینجاست که به دلیل روان‌بودن و بی‌غلط‌بودن متن، ویراستار هم حق‌الزحمهٔ کمتری از شما دریافت خواهد کرد.

برای بسیاری از متن‌ها مانند نامه‌های رسمی و اداری هم با بهره‌گیری از ویراستار خودکار، دیگر به ویرایش انسانی نیازی ندارید و بخش بزرگی از هزینه‌های شما کاهش می‌یابد.

 

استفاده و کاربری آسان

اکثر این نرم‌افزارهای محبوب و معروف، رابط کاربری ساده و روانی را در اختیار شما قرار می‌دهند. هدف از طراحی و توسعهٔ چنین نرم‌افزارهایی این که تمام قشرهای جامعه با هر سطح سوادی بتوانند از آن استفاده کنند.

پس برای استفاده از این نرم‌افزارها به دانش و تخصص خیلی زیادی در زمینهٔ رایانه و فناوری نیاز نخواهید داشت و فقط با چند کلیک می‌توانید نرم‌افزار را روی رایانهٔ خود اجرا کنید و پس از آن فقط چند کلیک سادهٔ دیگر با یک متن روان و ویراسته فاصله دارید.

 

مهارت‌های نوشتاری و درست‌نویسی را افزایش می‌دهد

انسان به دلیل داشتن ذهن مقایسه‌گر، با آزمون‌وخطا یادگیری بسیار آسانی را تجربه می‌کند؛ یعنی شما متن را با غلط‌های فراوان می‌نویسید ولی فرایند ویرایش خودکار و نتیجهٔ نهایی را هم می‌بینید. این تمایز ایجادشده بین کلمه‌ها، فاصله‌ها و علائم باعث می‌شود تا به‌مرورزمان، قلم شما بهتر و روان‌تر شود.

پس زمانی که از این نرم‌افزارها استفاده می‌کنید، به تغییرات ایجادشده در متن یا پیشنهادهای ارائه‌شدهٔ نرم‌افزار دقت کنید تا به‌صورت خودآگاه و ناخودآگاه، کیفیت نوشتنتان افزایش یابد.

 

روی متن فارسی هم جواب می‌دهد

زبان انگلیسی و برخی از زبان‌های دیگر به‌راحتی قابل‌ویرایش هستند و چالش‌های چندانی را برای ویراستاران یا تولیدکنندگان نرم‌افزارهای ویرایش به وجود نمی‌آورند اما زبان فارسی به دلیل ماهیت متفاوتی که با سایر زبان‌ها دارد، ویرایش انسانی و خودکار دقیق‌تری را طلب می‌کند.

دو دههٔ پیش، نرم‌افزارهای بی‌نظیری برای ویرایش متن انگلیسی در دنیا رواج یافته بود و این امکان برای زبان فارسی وجود نداشت اما در همین چند سال اخیر بسیاری از افراد و گروه‌ها به فکر توسعهٔ ابزارهایی برای ویرایش متن فارسی افتادند و نتایج مفیدی هم حاصل شد.

 

پیشنهاد بهترین افزونهٔ ویرایشی متن فارسی

تا اینجای کار باید متوجه شده باشید که استفاده از نرم‌افزارهای ویرایش متن چه مزایایی را به شما ارائه می‌دهد و ممکن است بعد از خواندن این موارد، به فکر یافتن یک نرم‌افزار مفید و کامل باشید.

به‌روزترین و قوی‌ترین موتورهای ویرایشی برای افزونهٔ ویرایش متن پاک‌نویس به کار گرفته شده است که تجربهٔ کاربری بسیار خوشایندی را به شما ارائه می‌دهد، ضمن این که با استفاده از پاک‌نویس، در مدت‌زمان کم، بدون صرف انرژی، بدون نیاز به دانش تخصصی و به‌صورت کاملاً رایگان می‌توانید کیفیت ویرایشی متن‌های خود را افزایش دهید.

برای استفاده از این افزونهٔ ویرایشی به صفحهٔ دانلود پاک‌نویس مراجعه کنید.

اشتراک‌گذاری مقاله در:
فیسبوک
توییتر
واتس اپ
لینکداین

پاکنویس، دستیار هوشمند نگارش فارسی

ویرایش سریع متن را با پاکنویس تجربه کنید.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه