بلاگ پاک‌نویس

چگونه متنی بنویسیم که خوانده نشود؟

یکی از دغدغه‌های مهم نویسندگان در هنگام نوشتن یک مطلب، خواندن آن توسط خوانندگان مختلف است. در موارد بسیاری پیش می‌آید که یک متن علی‌رغم بیان مطلبی جذاب، مورد استقبال چندانی توسط خوانندگان قرار نمی‌گیرد. از دلایل این موضوع می‌توان به عدم توجه به نکات ویرایشی و ویراستاری متن اشاره کرد.

برای این که یک متن بتواند ارتباط لازم را با مخاطبان خود برقرار کند، نیازمند خوانده‌شدن توسط این افراد است. در این مطلب از وبلاگ پاک‌نویس برخی از عواملی را که سبب عدم اقبال و خوانده‌نشدن متن می‌شوند، برای شما بازگو می‌کنیم.

در این مقاله خواهید خواند:

استفاده از جملات بلند و بی‌انتها

از خطاهایی که افراد در هنگام نوشتن متون مختلف به کار می‌برند، استفاده از جملات طولانی و بلند است. این خطا، به‌ویژه در هنگام ترجمهٔ مطالب پیش می‌آید. همواره باید توجه داشته باشیم که زبان فارسی نسبت به زبان انگلیسی تحمل کمتری در وزن جملات طولانی دارد.

علاوه بر این، جملات بلند باعث گمراهی مخاطب و ازدست‌دادن رشتهٔ کلام می‌شود. در موارد بسیاری فعل جمله از فاعل آن به حدی فاصله پیدا می‌کند که خواننده در هنگام مطالعه دچار سردرگمی می‌شود. این سردرگمی در نهایت سبب به‌هم‌خوردن تمرکز فرد و کلافگی او از خواندن ادامهٔ مطلب می‌شود.

نکتهٔ دیگری که در بیان جملات باید به آن توجه داشته باشید، ارتباط بین جملات است. جملاتی که از پی یکدیگر در بیان محتوا به کار می‌روند باید بتوانند ارتباط معنایی خود را حفظ کنند. در هنگام نوشتن مطلب و شکستن جملات بلند به کوتاه از وحدت بین جملات غفلت نکنید. توجه به این موضوع سبب روانی و یکدستی متن شما در نگاه خواننده می‌شود.

کاربرد کلمات ثقیل در متن

برخی از افراد با تصور این که استفاده از واژگان سنگین باعث تأثیرگذاری بیشتری روی مخاطب می‌شود، این کلمات را در متون خود به کار می‌برند. درحالی‌که یک ارتباط ذهنی موفق زمانی ایجاد می‌شود که افراد از طریق کلمات رایج با یکدیگر سخن بگویند. به‌کاربردن واژگان ساده در بدنهٔ متن، سبب روان‌بودن مطلب شده و زمینهٔ لذت‌بردن مخاطب از مطالعهٔ متن را فراهم می‌کند.

توجه: در هنگام نوشتن متون مختلف باید توجه داشته باشیم که مخاطبِ محتوای ما چه افرادی هستند. به‌صورت مشخص زمانی که مخاطبان، متخصص یک زمینهٔ خاص نیستند و محتوای تألیف‌شده تخصصی نیست، لزومی به استفاده از کلمات ثقیل در متن وجود ندارد.

غفلت از ویراستاری متن

ویرایش متن فارسی باعث افزایش خوانایی مطلب و تفهیم بهتر محتوا می‌شود. نویسندگان بزرگ همواره از ویراستاری خبره و کارآزموده برای ویرایش متن خود استفاده کرده‌اند. همین موضوع گواه بر اهمیت ویراستاری متون مختلف است. ویراستاری یک متن می‌تواند در سطوح مختلفی انجام شود. این موضوع بر اساس این که محتوا چه نوع مطلبی بوده و قصد بیان چه چیزی را دارد متفاوت است.

ویرایش یک متن، جملات مبهم را اصلاح می‌کند. کلماتی که می‌توانند سبب ایجاد برداشت نادرست از موضوع شوند را جایگزین می‌کند و به‌صورت کلی متن روان و ساختارمند را ارائه می‌دهد. ویراستاری متن شامل استفادهٔ صحیح از علائم نگارشی نیز می‌شود. استفادهٔ صحیح از این علائم سبب می‌شود تا متن، حالات خود را به بهترین شکل نمایش دهد.

مطالعهٔ این مطلب برای شما مفید است: انواع ویرایش

یکی از روش‌های آسان و سریع ویرایش متن، استفاده از نرم‌افزار ویرایش خودکار پاک‌نویس است. این نرم‌افزار با هدف کاهش خطاهای متنی، اشتباهات ویرایشی، املایی و حتی معنایی متن را کاهش می‌دهد. این نرم‌افزار خطایاب متن راهی ساده برای حذف خطاهای ویرایش صوری و فنی متن به شمار می‌رود.

بدون ساختار بنویسید!

هر متنی از مجموعه‌ای از جملات تشکیل می‌شود. این جملات نیز با کنار هم قرارگرفتن کلمات به وجود می‌آیند. جملات یک متن باید محتوایی ساختارمند را به خواننده تحویل دهند. در مواردی، افراد قراردادن جملات کنار هم را بدون توجه به هدف نهایی نوشته انجام می‌دهند.

جملات پشت‌سرهم و بدون فاصله سبب گمراهی مخاطب و حتی نویسنده از اصل موضوع می‌شود و زمینهٔ خستگی را نیز فراهم می‌کنند. یکی از راه‌حل‌های مناسب برای جلوگیری از این موضوع استفاده از عناوین و تیترهای مناسب است.

بهترین راه برای نوشتن یک متن جذاب و خواندنی، مشخص‌کردن عنوان اصلی و سایر تیترهای میانی است. تیتر اصلی بیانگر موضوع مطلب و تیترهای میانی نیز در واقع بیانگر محتوای پاراگراف‌ها هستند. تعیین تیترهای اصلی و زیرتیترها علاوه بر رسایی متن در نگاه مخاطب، سبب نوشتن راحت‌تر متن توسط نویسنده نیز می‌شود. یک متن ساختارمند باید بتواند محتوا را به‌صورت پله‌پله از مقدمه تا نتیجه‌گیری به مخاطب انتقال دهد.

عدم توجه به پاراگراف‌بندی

یکی از اصولی که در هنگام نوشتن و ساختاربندی متون مختلف باید به آن توجه داشته باشیم، پاراگراف‌بندی صحیح است. مخاطب ما باید بتواند به‌صورت دقیق و مشخص مطالب را به‌صورت تفکیکی از هم مطالعه کند. پاراگراف‌بندی متن باعث بیان بهتر موضوع شده و خواننده را از گمراهی بین جملات نجات خواهد داد. پاراگراف‌بندی متن باعث می‌شود تا چشم مخاطب از برخورد با متن خسته نشود و به خواندن ادامهٔ مطلب اشتیاق بیشتری نشان دهد.

غفلت از نگارش و املای درست کلمات

شروع به نوشتن متنی جذاب با موضوعی جدید می‌کنید. تمامی مواردی که برای خواندن مطلب نیاز است را رعایت می‌کنید و چیزی را از قلم نمی‌اندازید. در این میان یک غلط املایی وجود دارد. همین موضوع کافی‌ است تا مخاطب از خواندن ادامهٔ مطلب شما منصرف شود.

استفاده از املای صحیح واژگان موضوع مهم دیگری است که در زمان نوشتن یک متن اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. بهتر است تا زمانی که از املای درست یک کلمه در متن اطمینان کافی ندارید آن را بررسی کنید. لغت‌نامه‌ها منبع خوبی برای چک‌کردن املای این کلمات هستند.

یکی از راه‌های مناسب برای بررسی اشتباهات املایی نصب نرم‌افزار ویرایش و غلط‌یاب خودکار است. پاک‌نویس با ارائهٔ افزونه‌ای قابل‌نصب در نرم‌افزار ورد امکان پیداکردن سریع غلط‌های املایی را فراهم می‌کند. شما می‌توانید با نصب این افزونه اطمینان داشته باشید که متونی بدون اشتباه املایی به مخاطبان خود ارائه می‌دهید. برای نصب این افزونه غلط‌یاب خودکار به پا‌ک‌نویس مراجعه کنید.

 

نتیجه‌گیری

تمامی موارد گفته‌شده به‌صورت مجزا دارای درجهٔ اهمیتی یکسان در خواندن متن است. نویسندگان مختلف اگر به دنبال ارائهٔ متنی خواندنی در حوزه‌های مختلف هستند باید برای نکات ویرایشی اهمیتی ویژه قائل شوند. در این میان پیشرفت فناوری می‌تواند راه‌حل مفیدی برای نویسندگان باشد.

 در زبان فارسی نرم‌افزار پاک‌نویس یک راه‌حل مناسب برای افزایش کیفیت متن و ویرایش آن به شمار می‌رود. با نصب غلط‌یاب خودکار پاک‌نویس می‌توانید بدون نیاز به صرف زمان بالا، برای رفع اشتباهات املایی و نکات ویرایشی اقدام کنید.

اشتراک‌گذاری مقاله در:
فیسبوک
توییتر
واتس اپ
لینکداین

پاکنویس، دستیار هوشمند نگارش فارسی

ویرایش سریع متن را با پاکنویس تجربه کنید.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه