بلاگ پاک‌نویس

کاور بلاگی برای ویرایش و سئوی محتوایی

تأثیر ویرایش متن فارسی در سئو سایت + دلایلی که هیچ‌کس به شما نمی‌گوید

الگوریتمی وجود ندارد! گوگل تمام الگوریتم‌هایش را بر اساس رضایت مخاطب بنا کرده است و شما به جای جلب رضایت گوگل، باید برای خوشحالی مخاطب تلاش کنید. تفاوت این مطلب با مطالب دیگر در مورد ویرایش متن فارسی و تأثیر آن روی سئوی سایت، این است که ما معتقدیم که شما نیازی به جلب رضایت گوگل ندارید. 

شما باید مخاطبتان را راضی کنید. گوگل چشمش دست مخاطب شماست و با کوچک‌ترین بازخورد‌ها و رفتار‌های اوست که رتبهٔ سایت شما را تعیین می‌کند. حالا غلط‌های تولید محتوای متنی و استفاده نکردن از نرم‌افزار ویرایش متن فارسی یا غلط‌یاب متن فارسی چه تأثیری روی مخاطب شما و به دنبال آن گوگل می‌گذارد؟ 

در این مقاله خواهید خواند:

چرا مخاطب را راضی کنیم نه گوگل را؟ 

اگر بخواهیم به ساده‌ترین شکل ممکن به شما بگوییم، گوگل با شما دوستی یا دشمنی خاصی ندارد که بر اساس آن به سایتتان رتبه دهد. گوگل به دنبال کسب درآمد است و این درآمد را از چند صد میلیون کاربر روزانه‌اش به دست می‌آورد. پس تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا مخاطبش را راضی نگه دارد و نه خودش را! 

ویرایش متن و ارتقای کیفیت محتوا تأثیر قابل‌توجهی بر رفتار و تعامل مخاطبان دارد. این اصلاحات می‌توانند تأثیرات گسترده‌ای بر تعامل کاربران با محتوا داشته باشند، شامل: 

افزایش جذابیت محتوا

 ویرایش متن و ارتقای کیفیت محتوا باعث افزایش جذابیت و جلب توجه کاربران می‌شود. متونی که به صورت منسجم، روان و جذاب نوشته شده باشند، کاربران را به خود جلب می‌کنند و احتمال مطالعه و تعامل را افزایش می‌دهند. تعامل مخاطب به هر نحوی مساوی است با رتبه گرفتن سایت شما. 

افزایش درک و فهم محتوا

ویرایش متن باعث ایجاد شفافیت و درک بهتر مطالب می‌شود. اگر متنتان به طور کامل و روان ویرایش شود، کاربران به راحتی محتوای مطلوب را درک و فهم می‌کنند و در نهایت بیشتر در سایت شما باقی می‌مانند. گوگل، باقی ماندن مخاطب در سایت شما را مثبت ترجمه می‌کند و رتبهٔ مثبت به شما می‌دهد. 

افزایش اعتماد کاربران

 محتوای باکیفیت و ویرایش‌شده باعث افزایش اعتماد کاربران به سایت می‌شود. اگر متن را به درستی و به شکلی منسجم و با دقت ویرایش کنید، احتمالاً کاربران اعتماد بیشتری به اطلاعات ارائه‌شدهٔ شما خواهند داشت. افزایش اعتماد مساوی است با بازگشت دوباره و چندبارهٔ مخاطب به سایت شما و این هم یعنی رسیدن به رتبه‌های بالاتر. 

افزایش بازدید و ماندگاری

 محتوایی که به‌خوبی ویرایش شده باشد و کیفیت مناسبی داشته باشد، باعث می‌شود که کاربران بیشتری به سایت شما مراجعه کنند و بیشتر در آن جا بمانند. این می‌تواند به افزایش بازدید و ماندگاری کاربران در سایت کمک کند. ماندگاری را که قبلاً بیان کردیم اما کلیک گرفتن بیشتر هم برای گوگل به معنی باکیفیت بودن محتوای شماست. 

اگر متن شما کیفیت نداشته باشد و حتی یک غلط املایی کوچک و ساده داشته باشد، هیچ یک از موارد بالا را به دست نخواهید آورد. هر چه که در متن‌ها، ویدیو‌ها و فرهنگ سازمانی‌تان تکرار کنید که ما بهترین محصول و کیفیت را ارائه می‌کنیم یا ما بهترین کارمندان را استخدام می‌کنیم، با یک غلط املایی بر باد می‌رود. 

خودتان را تصور کنید. اگر شخصی ادعا کند که سطح دانش خوبی دارد و به‌خوبی می‌تواند به شما مشاورهٔ پزشکی یا کسب و کار بدهد اما در همین متن ایمیل، غلط املایی داشته باشد، آیا به او اطمینان خواهید کرد؟ در اکثر موارد پاسخ شما نه خواهد بود. 

تأثیر ویرایش متن روی خود گوگل

بیشترین مسئله‌ای که ممکن است در حال حاضر گوگل در نوشتار متن شما بررسی کند، استفاده از کلمات کلیدی است. برخی از افراد و متخصصان معتقدند و توصیه می‌کنند که برای تولید محتوای متنی فارسی بهتر است که برای کلمات کلیدی از نیم‌فاصله استفاده نکنید. 

دلیل این توصیه این است که مخاطب در هنگام جست‌وجو کردن، عبارت یا سؤالش را با استفاده از نیم‌فاصله نمی‌نویسد. عنوان زیر را در نظر بگیرید: 

عنوان صحیح: ارزان‌ترین دوربین فیلم‌برداری برای تولید محتوا

چیزی که مخاطب جست‌و‌جو می‌کند(در اغلب موارد): ارزان ترین دوربین فیلم برداری برای تولید محتوا. 

نحوه سرچ مخاطب در گوگل

برخی از متخصصان می‌گویند که چون اکثر مخاطب‌ها از نیم‌فاصله استفاده نمی‌کنند، بهتر است که شما هم در عنوان‌نویسی و کلمات کلیدی از نیم‌فاصله استفاده نکنید. اما تجربه و تاریخ تحولات گوگل در حوزهٔ زبان فارسی نشان داده است که استفاده نکردن از نیم‌فاصله، کار درستی نیست یا حداقل همیشه لازم نیست انجامش دهید. گوگل همین الان تفاوت فاصله و نیم‌فاصله را در سرویس‌های مختلفش مثلاً گوگل ترنسلیت تشخیص می‌دهد اما در بخش جست‌وجو هنوز این مسئله را رفع نکرده است. 

اما ممکن است همین فردا این آپدیت را ارائه دهد و تفاوتی بین فاصله و نیم‌فاصله قائل شود و اگر شما از نیم‌فاصله استفاده نکرده باشید، باید بروید کل محتوای سایتتان را از نو ویرایش کنید. 

خلاصهٔ کلام این است که شما کار علمی و صحیح را انجام دهید و به زیبایی و جذابیت بصری و محتوایی متن از نظر مخاطب اهمیت بدهید تا در آپدیت‌های بعدی هم از همه جلوتر باشید و مطمئن باشید که آپدیت‌های بعدی گوگل هم همیشه در جهت کسب رضایت مخاطبش است و نه این که ببیند شما از چه ترفند‌هایی برای سئو استفاده کرده‌اید. 

مطلب پیشنهادی: 

نیم فاصله چیست و چگونه نوشته می‌شود؟ 

غلط املایی و نگارشی چگونه مخاطب را از شما ناامید می‌کند؟ 

اصلاح‌های نگارشی روی تجربهٔ کاربری مخاطب تأثیرات مختلفی دارد. به طور کلی، اگر این اصلاحات به نحوی انجام شود که مخاطب را ناراضی یا ناامید کند، باعث کاهش تعامل کاربران با محتوا یا حتی ترک سایت می‌شود. مشکلاتی که ممکن است از اصلاحات نادرست یا ناکارآمد در ویرایش متن فارسی به وجود بیایند عبارت‌اند از: 

غلط‌های دستوری و ساختار

 فرض کنید که در جمله‌ای، فاعل را مفرد ولی فعل را به صورت جمع استفاده کنید. در این صورت مخاطب سر و ته جمله را پیدا نمی‌کند و در نتیجه برای تشخیص خطا‌های شما وقت صرف نمی‌کند و به سراغ رقیبتان می‌رود. این دست از غلط‌های دستوری فقط به این مورد ختم نمی‌شود و تمام ساختار دستوری زبان فارسی را در بر می‌گیرد. 

روان نبودن متن

 همان طور که گفتیم، مخاطب حوصله ندارد که زمانش را صرف ویرایش متن شما کند و سریع رقیبتان را به شما ترجیح خواهد داد. استفاده از جملات پیچیده یا ساختار‌های غیرمنطقی می‌تواند باعث کاهش توجه و جذابیت محتوا برای کاربران شود. استفاده از جملات پیچیده و طولانی آفتِ محتوای متنی فارسی است. در نظر داشته باشید که ساختار زبان فارسی اصلاً در مقابل جمله‌های پیچیده و طولانی تاب‌آوری ندارد و در خواندن این جمله‌ها، رشتهٔ کلام از دست مخاطب می‌گریزد. 

یک دست نبودن متن یا سبک نوشته

فرض کنید که می‌خواهید یک دستگاه برش لیزری صنعتی را به مخاطبتان معرفی کنید و در نهایت او را به مشتری تبدیل کنید. مشتری شما می‌خواهد چندین میلیارد تومان برای خرید این دستگاه هزینه کند. استراتژی درست در مقابل چنین مخاطبی این است که شما را حرفه‌ای، سنگین، متخصص، رسمی و جدی در کار ببیند. اگر در متن معرفی این لیزر باارزش، از طنز و زبان و سبک محاوره‌ای استفاده کنید، آیا این مخاطب به شما اطمینان خواهد کرد؟ 

یا برعکس. حالا فکر کنید که می‌خواهید یک عروسک دخترانه به مخاطب بفروشید. آیا این جا می‌توانید متن را به همان سبک قبلی و رسمی بنویسید؟ آیا مخاطب شما که معمولاً کودکان هستند، به متن‌های خشک و رسمی اشتیاقی نشان می‌دهند؟ 

پس یکی از مشکلاتی که باید در ویرایش متن فارسی و غلط‌‌یابی به آن توجه کنید، یک دست بودن لحن و سبک متن است و این که زبان متن شما مورد پسند مخاطبتان باشد. 

برای ویرایش متن فارسی برای سئو چه کنیم؟ 

برای ویرایش متن فارسی به‌نحوی که مناسب سئو باشد و محتوای بی‌نقص و باکیفیتی را ارائه دهد، می‌توانید به روش‌های زیر عمل کنید: 

کلمات کلیدی یا عبارت‌های کلیدی را بررسی کنید

 – استفاده از کلمات کلیدی مناسب و مرتبط با موضوع مطلب. 

 – استفاده از ابزار‌های تحقیق کلمات کلیدی برای پیدا کردن و انتخاب بهترین کلمات کلیدی برای هر مطلب. 

– استفاده از چارچوب‌های استراتژی محتوایی. 

مطلب را ساختاربندی و روان کنید

 – اطمینان کردن به ساختار مناسب و منظم متن با تقسیم‌بندی به بخش‌های مختلف و استفاده از عناوین مناسب (H1، H2 و غیره). 

 – ارتباط دادن بخش‌ها و پاراگراف‌ها با یکدیگر و بیان منطقی و روان مفهوم‌ها. 

– استفاده از جملات ساده، کوتاه و جذاب و دوری کردن از حشو و تکرار جمله‌ها و مفاهیم. 

مطلب پیشنهادی: 

حشو چیست؟ 

متن خوانا بنویسید

 – استفاده از جملات کوتاه و روان و اجتناب کردن از جملات پیچیده و پرداختن به خوانایی متن. 

 – استفاده از سبک مناسب و جذاب برای جلب توجه خوانندگان. 

یک غلط املایی را هم نادیده نگیرید

 – بررسی دقیق املای کلمات و استفاده از دستور زبانی صحیح. 

 – استفاده از ابزار‌های بررسی غلط املایی مانند نرم‌افزار‌های ویرایش متن فارسی. پیشنهاد می‌کنیم که برای ویرایش غلط‌های املایی سایتتان از نرم‌افزار ویرایش متن فارسی پاک‌نویس استفاده کنید که هم بسیار جامع و کاربردی است و هم این که کاملاً رایگان و بدون هزینه است: 

بهترین نرم‌افزار خطایاب متن فارسی 

کنترل افزونه‌ها و ابزار‌های سئو

 – استفاده از ابزار‌های سئو مانند Yoast SEO برای کنترل و بهبود سئوی محتوا و ویرایش متن‌ها. 

 – توجه به مواردی مانند تگ‌های meta description و title tags برای هر مطلب. 

نکته: در نظر داشته باشید که ابزار‌های این بخش به نام افزونه شناخته می‌شوند که برای استفاده روی wordpress طراحی شده‌اند اما نرم‌افزار ویراستاری متن فارسی پاک‌نویس که بالاتر معرفی کردیم، افزونه‌ای است که روی Word نصب می‌شود و امکانات بسیاری دارد. شرکت پاک‌نویس به غیر از افزونه ورد، نسخه‌های ویرایشگر آنلاین متن فارسی و افزونهٔ گوگل کروم را هم به صورت رایگان در اختیار گذاشته است.

افزونه های سئوی محتوایی

متن‌ها را بهبود دهید و به‌روز نگه دارید

 – محتوا را به‌روز نگه دارید و با توجه به تغییرات و تحولات محتوایی در زمینهٔ مورد بررسی، به موضوعات جدیدی بپردازید. به غیر از موضوعات محتوایی به صورت مستمر باید واژه‌ها و عبارت‌های مختلف متن‌های مهمتان را هم بررسی و ویرایش کنید. برخی از ساختار‌های واژگانی ممکن است در طول زمان تغییر کند. بسیاری از واژگان در گذشته، معنای متفاوتی از مفهوم امروزی داشته‌اند. به عنوان مثال: شوخ در گذشته به معنای پوست و چرک بدن بوده است اما امروزه به معنی فردی طناز و بزله‌گو شناخته می‌شود. 

متن را چه کسی بنویسد و ویرایش کند؟ 

یکی از معضلات دنیای وب فارسی این است که نویسنده‌های بی‌تجربه و تازه‌کار، بدون هیچ علاقه و تخصصی، متن‌های سایت را نگارش و ویرایش می‌کنند. برخی از این نویسنده‌ها مطلب را از سایت‌های دیگران کپی می‌کنند یا این که به طور کامل از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. 

اگر می‌خواهید سئوی سایتتان را از پایه نابود کنید، از نویسنده‌ها و ویراستار‌های کم‌تجربه و کم‌سواد استفاده کنید. در نظر داشته باشید که قلم نویسنده و چشم‌های تیزبین ویراستار ارزش زیادی دارد و کاهش هزینهٔ استخدام نویسنده و ویراستار به نابودی رتبهٔ سئوی سایت شما منجر می‌شود. 

کلام آخر، آیا استفاده از هوش مصنوعی کافی است؟ 

بخش اعظمی از نویسنده‌ها در کشورمان با هزینه‌های بسیار کمی فعالیت می‌کنند یا برخی از افراد به شما می‌گویند که استفاده از هوش مصنوعی برای نوشتن محتوای متنی کافیست. مطمئن باشید که متن‌های خروجی این افراد به‌هیچ‌وجه قابل‌استفاده نخواهد بود. فرایند تولید محتوای متنی یا هر نوعی از تولید محتوا، کاری کمیت‌محور نیست و شما نمی‌توانید با متن‌های فراوانی که کیفیت ندارند رتبهٔ خاصی بگیرید. 

توصیهٔ نهایی این است که به جای ۱۰ متن بی‌کیفیت که یک نویسندهٔ ارزان با استفاده از هوش مصنوعی نوشته، یک متن تحقیقی و تحلیلی باکیفیت را از نویسندهٔ متخصص تحویل بگیرید. این تأثیر بهتری روی سایت شما خواهد داشت. 

حتی استفاده از نرم‌افزار ویرایش متن پاک‌نویس و ابزار‌های تولید محتوای هوش مصنوعی پیشرفته هم نمی‌توانند مخاطب شما را به طور کامل جذب کنند و تحت تأثیر قرار دهند و این ابزار‌ها فقط برای بالا بردن دقت و سرعت کار نویسنده و ویراستار است. 

باز هم تکرار می‌کنیم که هدف شما هم مثل گوگل باید جذب و جلب رضایت مخاطبتان باشد. مخاطب به این اهمیت نمی‌دهد که شما مطالب بسیار زیادی را روی سایتتان گذاشته‌اید یا این که با ارزان‌ترین نویسنده یا با هوش مصنوعی رایگان متن را نهایی کرده‌اید. مخاطب به دنبال این است که جواب نیاز و سؤالش را سریع، کامل، کوتاه، دقیق، صحیح، جامع و خلاقانه بگیرد. پس اگر تصمیم دارید که با سرهم‌کردن متن‌های رقبا یا استفادهٔ نادرست از هوش مصنوعی، تولید محتوای متنی و سئو کنید، بهتر است وقتتان را صرف کار دیگری کنید. چون تولید محتوای حرفه‌ای به هزینهٔ مالی، زمانی و دانش نیاز دارد. اگر در هر مورد این مطلب سوال یا نکته‌ای داشتید، همین پایین برای ما بنویسید.

اشتراک‌گذاری مقاله در:
فیسبوک
توییتر
واتس اپ
لینکداین

پاکنویس، دستیار هوشمند نگارش فارسی

ویرایش سریع متن را با پاکنویس تجربه کنید.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه