بلاگ پاک‌نویس

آسان‌ترین راه استفاده از نیم‌فاصله در زبان فارسی

در این مطلب بدون کوچک‌ترین و کم‌ترین حاشیه قصد داریم یک آموزش کوتاه در اختیار شما قرار دهیم که در کم‌ترین زمان یاد بگیرید از نیم‌فاصله استفاده کنید.

قبلاً در بلاگ تخصصی پاک‌نویس نیم‌فاصله را به طور کامل به شما معرفی کرده‌ایم و می‌دانید که در چه مواردی استفاده می‌شود اما اگر نمی‌دانید نیم‌فاصله چیست یا می‌خواهید کاربرد‌های آن را سریع و با مثال یاد بگیرید، از مطالب زیر استفاده کنید.

نیم‌فاصله چیست؟‌

در این مقاله خواهید خواند:

آموزش تایپ نیم‌فاصله

حالا که با این ابزار فاصله‌گذاری در متن فارسی آشنا شدید، نحوهٔ تایپ کردن نیم‌فاصله را به شما آموزش می‌دهیم. اگر تنظیمات صفحه‌کلید خود را روی Persian Standard یا فارسی استاندارد گذاشته باشید، با استفاده از کلید‌های Shift + Space می‌توانید نیم‌فاصله را تایپ کنید.

ویندوز: اگر می‌خواهید نحوهٔ استفاده و فعال‌سازی صفحه‌کلید استاندارد فارسی در ویندوز را یاد بگیرید، به مطلب فعال کردن صفحه‌کلید استاندارد فارسی مراجعه کنید و با استفاده از این تنظیمات، دیگر به راحتی می‌توانید با کلید‌هایی که در بالا گفته شد، نیم‌فاصله را همه جا (نه فقط در نرم‌افزار ورد، بلکه در تمام بخش‌های رایانه) تایپ کنید.

نحوه نوشتن نیم‌فاصله در مک‌بوک

برای تایپ نیم‌فاصله در مک‌بوک هم کافیست تا به Setting دستگاه وارد شوید و بخش Keyboard را باز کنید. در قسمت Text Input کلید Edit را بزنید و در صفحهٔ جدیدی که باز می‌شود، در قسمت پایین سمت چپ، گزینه + را بزنید و زبان Persian را پیدا کنید و نوع صفحه‌کلید را روی Standard بگذارید. حالا در هر بخشی از رایانه که بخواهید با استفاده از کلیدهای Shift + Space می‌توانید نیم‌فاصله را در مک‌بوک خود تایپ کنید.تنظیمات مک برای تایپ نیم فاصله

تایپ نیم‌فاصله در آیفون (IOS) و اندروید

برای تایپ نیم‌فاصله در آیفون کافیست که در بخش تنظیمات دستگاه، صفحه‌کلید استاندارد فارسی را انتخاب کنید و در هنگام تایپ، کلید کوچک نیم‌فاصله را در کنار دکمهٔ بزرگ فاصله می‌بینید که با فشردن آن در تمام بخش‌های گوشی، نیم‌فاصله برای شما تایپ می‌شود.

برای استفاده و تایپ نیم‌فاصله در اندروید و تمام دستگاه‌هایی که از این سیستم‌عامل پشتیبانی می‌کنند هم می‌توانید صفحه‌کلید سبک و روان گوگل به نام Gboard را نصب کنید و با اضافه کردن زبان فارسی به این صفحه‌کلید در بخش تنظیمات، کلید نیم‌فاصله را در سمت راست کلید فاصله خواهید دید. در نظر داشته باشید که صفحه‌کلید گوگل که به شما معرفی کردیم، بهترین و سبک‌ترین صفحه‌کلید فارسی و انگلیسی است که می‌توانید روی دستگاه اندرویدی استفاده کنید. برای دانلود رایگان این نرم‌افزار هم به صفحه نرم افزار Gboard مراجعه کنید.

نیم فاصله در صفحه کلید گوگل نیم فاصله در صفحه کلید آیفون

جمع‌بندی

با انجام چند مرحلهٔ ساده و صرف زمان حدوداً ۵ دقیقه‌ای می‌توانید تمام دستگاه‌های خود را به صفحه‌کلید استاندارد فارسی مجهز کنید و به راحتی نیم‌فاصله را در آن تایپ کنید. شما به خوبی می‌دانید که استفاده از نیم‌فاصله در متن‌های فارسی الزامی شده است و نداشتن نیم‌فاصله باعث ناشکیل بودن متن می‌شود و خواننده را در مطالعه دچار مشکل می‌کند. توصیه می‌کنیم که برای عادت کردن به استفاده از این ابزار فاصله‌گذاری به طور دائم، حتی در مکاتبات و پیام‌های شخصی و خصوصی با دوستانتان هم از نیم‌فاصله استفاده کنید.

اگر در تایپ نیم‌فاصله در رایانه یا هر دستگاه دیگری هم مشکل داشتید، در انتهای همین مطلب سؤالتان را از کارشناسان ما بپرسید تا به سرعت پاسخش را دریافت کنید.

ترفند استفاده سریع‌تر

حالا اگر یک متن طولانی تایپ کرده باشید که نیم‌فاصله نداشته باشد، آیا تایپ کردن دستی آن کاری منطقی است؟! قطعاً این کار بسیار زمان‌بر و بیهوده است. برای پیدا کردن نیم‌فاصله‌های الزامی و ناقص در متن خود، از افزونهٔ ورد یا نسخهٔ آنلاین نرم‌افزار ویرایش متن فارسی پاک‌نویس استفاده کنید.

ما در پاک‌نویس تلاش می‌کنیم که نوشتن را هر روز برای شما ساده‌تر کنیم. برای استفاده از نسخهٔ آنلاین یا دانلود نرم‌افزار ویرایش متن فارسی پاک‌نویس به صفحهٔ غلط‌یاب متن فارسی مراجعه کنید. در نظر داشته باشید که استفاده از این برنامه کاملاً رایگان است. پس همین حالا برای نصب اقدام کنید.

 

 

 

 

اشتراک‌گذاری مقاله در:
فیسبوک
توییتر
واتس اپ
لینکداین

پاکنویس، دستیار هوشمند نگارش فارسی

ویرایش سریع متن را با پاکنویس تجربه کنید.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه