بلاگ پاک‌نویس

گیومه چیست به علاوه مثال

گیومه چیست؟ به همراه مثال‌های ساده

در این مطلب از بلاگ پاک‌نویس به صورت خیلی کوتاه و کاربردی در مورد گیومه در نگارش فارسی می‌خوانید و با ارائه مثال یاد می‌گیرید که این نشانه را کجا استفاده کنید.

گیومه «» یکی از علائم نگارشی فارسی است که مانند پرانتز، به صورت جفت استفاده می‌شود و در ابتدا و انتهای عبارت یا جمله قرار داده می‌شود. این نشانه به جای “” در زبان انگلیسی استفاده می‌شود و در همین ابتدا بهتر است بگوییم که استفاده از “” در متن‌های فارسی به طور کامل غلط است و این نشانه‌ها فقط در زبان انگلیسی کاربرد دارد.

در این مقاله خواهید خواند:

کاربرد گیومه چیست؟

تا زمانی که یک علامت نگارشی را به صورت کاربردی و با مثال ساده یاد نگیرید، نمی‌توانید در نوشتن متن فارسی از آن کمک بگیرید. در ادامه، کاربردهای این علامت را می‌خوانید:‌

مشخص کردن نقل‌قول مستقیم

در زبان فارسی، برای نشان دادن نقل‌قول مستقیم از شخص خاصی، در ابتدا و انتهای جملهٔ او گیومه می‌گذاریم تا این نقل‌قول با بخش‌های دیگر نوشته تمییز داده شود. مثلاً:

حمید هامون گفت: «تو می‌خوای من اونی باشم که واقعاً خودت می‌خوای من باشم. اگه من اونی باشم که تو می‌خوای اون وقت دیگه من، من نیست یعنی من خودم نیست».

مشخص کردن قسمتی از متن

زمانی که می‌خواهیم کلمه یا عبارتی را در نوشته‌مان برجسته کنیم که نظر خواننده را بیشتر جلب کند، از گیومه استفاده می‌کنیم. در برخی از موارد، در گیومه گذاشتن عبارت مورد نظر، جای بولد کردن یا ایتالیک کردن عبارت را به طور کامل پر می‌کند. مثلاً:

صادق هدایت در بین کتاب‌خوان‌ها به «قله ادبیات معاصر» معروف است.

نرم‌افزار ویرایش متن فارسی «پاک‌نویس»‌ آمده است تا با چند کلیک، تمام غلط‌های متن شما را از بین ببرد و «درست‌نویسی» را به شما هدیه دهد.

برجسته کردن اصطلاحات علمی،‌ فنی و اسامی خاص

بازاریابی عصبی روشی است که با استفاده از واکنش مغز مخاطب و نحوه کار «نورون‌ها» تدوین می‌شود. مانند:‌

زمانی که کولر خودروی شما کار نمی‌کند، اگر مشکل از خالی شدن گاز کولر نباشد، بهتر است که روغن «کمپرسور» را بررسی کنید.

یکی از نویسنده‌ها و راویان نوظهور که با لهجه شیرین بوشهری داستان‌های بی‌نظیری را روایت می‌کند، «احسان عبدی‌پور» است.

تضمین شعر

این دقیقاً همان نقل‌قول مستقیم است اما در قالب شعر! زمانی که شاعر بخواهد در شعرش، دقیقاً ابیاتی از شاعر دیگری را بیاورد، از گیومه استفاده می‌کند. شاعر با این کار نشان می‌دهد که از آرایه تضمین استفاده کرده است. مثال:‌

چه خوش گفت فردوسی پاک‌زاد که رحمت بر آن تربت پاک باد

«میازار موری که دانه‌کش است که جان دارد و جان شیرین خوش است»

چگونه گیومه را تایپ کنیم؟

اگر می‌خواهید در رایانه گیومه را تایپ کنید، از کلیدهای ترکیبی زیر استفاده کنید.

برای گیومه باز از کلیدهای SHIFT + L استفاده کنید.

برای گیومه بسته از کلیدهای SHIFT + K استفاده کنید.

 اگر هم می‌خواهید در تلفن همراه این نشانه را تایپ کنید، توصیه می‌کنیم که از صفحه کلید کاربردی و استاندارد گوگل کیبورد استفاده کنید.

لینک دانلود گوگل کیبورد یا Gborad

جمع‌بندی

به طور کلی، گیومه بهترین جایگزین فارسی برای کوتیشن مارک در زبان انگلیسی است. این نشانه جفتی برای بیان نقل‌قول مستقیم، مشخص کردن قسمتی از متن، نشان دادن تضمین شعر و مشخص کردن اصطلاحات تخصصی و اسامی خاص استفاده می‌شود و باعث می‌شود که چشم خواننده به عبارت مشخص‌شده جذب شود و این عبارت‌های مختلف را از هم جدا می‌کند. استفاده از این نشانه باعث می‌شود که نوشته‌های شما زیباتر و آراسته‌تر شود و نوشتار فارسی هم اصالت خود را حفظ کند. در نهایت، رعایت کردن نشانه‌گذاری صحیح بر هر نویسنده‌ای واجب است.

البته، اگر شما نویسنده حرفه‌ای نباشید، ممکن است نتوانید تمام نشانه‌های فارسی را در هنگام نوشتن به یاد بیاورید. درست همین جاست که پاک‌نویس به کمک شما می‌آید و با چند کلیک، نشانه‌گذاری‌های درست را به شما پیشنهاد می‌دهد و متن شما را غلط‌یابی می‌کند.

در عصر فناوری که همه چیز روی دور تند و سریع می‌گذرد، ارزش زمان و وقت شما بسیار بیشتر از آن است که بخواهید تمام نشانه‌گذاری‌های فارسی را به صورت دستی رعایت و تایپ کنید. پاک‌نویس در کنار شماست تا با چند کلیک، ایرادهای نوشتاری متن را برای شما تصحیح کند و گزینه‌های درست را به شما نشان دهد. همین الان نرم‌افزار ویرایش متن یا خطایاب متن فارسی پاک‌نویس را دانلود کنید.

البته اگر نمی‌خواهید این نرم‌افزار را دانلود کنید، می‌توانید از نسخه ویرایش آنلاین متن پاک‌نویس هم استفاده کنید.

 

اشتراک‌گذاری مقاله در:
فیسبوک
توییتر
واتس اپ
لینکداین

پاکنویس، دستیار هوشمند نگارش فارسی

ویرایش سریع متن را با پاکنویس تجربه کنید.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه