بلاگ پاک‌نویس

افراد مناسب برای شغل ویراستاری چه ویژگی‌هایی دارند؟

ویراستاری نیز مانند بسیاری از مشاغل دیگر نیاز به کسب مهارت و تجربه دارد. همان‌طور که می‌دانید، افراد بر اساس ویژگی‌های شخصیتی خود می‌توانند در رابطه با یادگیری مهارت حرفه‌ای تصمیم بگیرند. برخی از افراد به رغم برون‌گرایی، باید به دنبال مهارت‌هایی باشند که ارتباط زیادی با دنیای بیرون داشته باشد. برخی نیز باید شغلی را انتخاب کنند که به صورت انفرادی بتوانند آن را به بهترین شکل انجام دهند.

از جمله این مشاغل، حرفهٔ ویراستاری است. این شغل با وجود پیشرفت‌های نرم‌افزار ویرایش خودکار، همواره مورد تقاضای نویسندگان، انتشارات و سازمان‌های بسیاری است و هرگز از اهمیت آن کاسته نشده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی ویژگی‌های افراد مناسب شغل ویراستاری بپردازیم.

در این مقاله خواهید خواند:

روحیه کمال‌طلب و ایدئال‌گرا

یکی از ویژگی‌های اصلی افراد مناسب برای شغل ویراستاری، جزئی‌نگری آنان است. این دسته از افراد با ویژگی شخصیتی کمال‌گرایانهٔ خود سعی می‌کنند تمامی کارها را با نهایت دقت به جزئیات انجام دهند. همین موضوع سبب می‌شود تا کار ویراستاری که نیازمند دقت بالا به جزئیات است، به بهترین شکل صورت گیرد. افراد مناسب شغل ویراستاری به سختی از سر مسائلی چه بسا سطحی می‌گذرند.

در این مقاله بخوانید: ویراستار کیست؟

آن‌ها سعی می‌کنند با توجه کامل به لایه‌های جملات، محتوایی بی‌نقص را تحویل خوانندگان اثر دهند. برای این دسته از افراد تفاوتی ندارد که با یک اثر فاخر و ادبی روبرو هستند یا متنی ساده و کم‌عمق. آنان تمامی تلاش خود را برای ویرایش کامل اثر به کار می‌برند. از آن‌ جایی که این افراد با دقت فراوان به موشکافی متن می‌پردازند، استفاده از نرم‌افزار ویرایش خودکار می‌تواند پیشنهاد مناسبی باشد.

نرم‌افزار غلط‌یاب خودکار متن پاک‌نویس یکی از راه‌حل‌های مناسب برای افراد ویراستار با ویژگی ذاتی کمال‌گرا است. از طریق این نرم‌افزار ویرایش خودکار افراد به سادگی می‌توانند روحیهٔ کمال‌طلبی اطلاح‌گر خود را در جهت غنای کلمات و جملات به کار گرفته و کمتر درگیر اصلاح ظاهر متن شوند.

جزئی‌نگر و بادقت

توجه به جزئیات از دیگر ویژگی‌هایی است که افراد مناسب شغل ویراستاری باید در آن سرآمد باشند. ویراستاران با موشکافی جملات و دقت به کلمات، تمامی تلاش خود را به کار می‌برند تا محتوایی عاری از خطا و اشتباه را تحویل دهند.

علاوه بر این موضوع، ویراستاران همواره باید توجه ویژه‌ای به استاندارهای نگارشی و سبک انتشارات داشته باشند. این سبک در واقع تعیین‌کنندهٔ آن است که یک موضوع باید چگونه ویرایش و به کارفرما تحویل داده شود.

کار کردن با لپ تاپ

تحویل به موقع و خوش‌قول بودن

ویراستار همواره موعد تحویل پروژه‌های خود را در نظر دارد. ویراستاران برنامهٔ خود را در جهت برداشتن گام در تحویل به موقع آن‌ها تنظیم می‌کنند. از آن‌ جایی که عموماً ویراستاری یک گام قبل از تحویل و چاپ آثار مختلف است، ارائهٔ به موقع پروژه اهمیت زیادی دارد. همین موضوع سبب می‌شود ویراستاران در مواقع ضروری با سرعت بالایی تا تحویل اثر در ضرب‌الاجل مشخص‌شده کار کنند.

قضاوت عادلانه و عدم سوگیری

از جمله دیگر ویژگی‌های افراد مناسب ویراستاری عدم سوگیری نسبت به تفکرات مختلف است. یک ویراستار باید بتواند با دیدی گسترده و ذهنی روشن تمامی مسائل را بدون داشتن فیلتر قضاوت تحلیل و ویرایش کند. در بسیاری از مواقع، ممکن است اثری متفاوت با طرز فکر ویراستار اما با محتوایی غنی به او تحویل شود.

وظیفهٔ یک ویراستار ارائهٔ نظرات تخصصی و به دور از قضاوت است. او باید بتواند به دور از طرز فکر شخصی، تنها با تکیه به تخصص شغلی خود اثر را از دید فنی مورد بررسی قرار دهد.

دوست‌دار کتاب و علاقمند به مطالعه

اوقات فراغت بسیاری از ویراستاران موفق به مطالعهٔ کتاب‌های مختلف می‌گذرد. او به خوبی می‌تواند در دنیای ترسیم‌شده در واژگان کتاب گم شود و خود را در میان آنان پیدا کند. او هیچ گاه از مطالعهٔ کتاب دل‌آزرده نمی‌شود و احساس خستگی نمی‌کند. همین علاقه به کتاب‌خوانی از او فردی قابل‌اعتماد در ارائهٔ نظرات تخصصی می‌سازد.

صبر و تحمل بالا

یک ویراستار باید به خوبی بتواند صبر و شکیبایی خود را در قبال خواندن چند بارهٔ متن و اصلاح آن به کار ببرد. در مواقع بسیاری خواندن یک بارهٔ متن برای اصلاح آن کافی نیست. ویراستار بایستی بتواند چندین مرتبه متن را مطالعه و تمامی ایرادات آن را اصلاح کند. او با تحملی که در خواندن و ویرایش متن به خرج می‌دهد، جملاتی رساتر و کلماتی قابل‌فهم‌تر به مخاطب ارائه می‌دهد.

ویراستاری شغلی مناسب برای افراد درون‌گرا

عموماً افراد درون‌گرا علاقهٔ بیشتری به مشاغل انفرادی دارند. این دسته افراد همواره ترجیح خود را به فعالیت‌های کمتر اجتماعی می‌دهند. از آنجایی که ویراستاری شغلی متمرکز و یک‌جانشین است، می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای افراد درون‌گرا باشد. این دسته افراد می‌توانند ساعت‌ها با غرق شدن در دنیای کلمات با شوق فراوان به اصلاح و ویرایش کلمات متن بپردازند.

افزایش اهمیت ویراستاری در گذر زمان

با گسترش تکنولوژی و پیشرفت آن، برای بسیاری از مشاغل راه‌حل‌های متنوعی از جمله ظهور نرم‌افزارهای رایانه‌ای به وجود آمده است. شغل ویراستاری نیز از این قاعده مستثنا نیست. نرم‌افزارهای غلط‌یاب خودکار از جمله مواردی است که برای سهولت افراد مختلف، به ویژه ویراستاران پا به عرصه گذاشته‌ است.

میز کار و لپ تاپ

اما تمامی این موارد دلیل بر این نمی‌شود که شغل ویراستاری از دایرهٔ مشاغل مرتبط با کتاب، نشریه و مقالات مختلف کنار رفته باشد. برعکس به دلیل نیاز دوچندان به این شغل، ابزارهایی در جهت آسان‌سازی آن وارد بازار شده‌اند. با پیدایش مشاغل جدید، توضیح و تفسیر آن‌ها نیز افزایش داشته است. همین موضوع سبب شده تا محتوای تألیفی برای کاربران نیاز به ویرایش و اصلاح داشته باشد.

بهترین زمان برای ویرایش متن را در این مطلب بخوانید.

نرم‌افزار ویرایش خودکار راه‌حلی مناسب برای شغل ویراستاری

فرقی ندارد فرد تا چه اندازه به شغل خود علاقمند باشد. لحظاتی وجود دارند که افراد به دلیل فشار کاری و محدودیت زمان نتوانند به درستی وظایف حرفه‌ٔ خود را انجام دهند. همین موضوع سبب شده تا پیشرفت فناوری از مشکلاتی که باعث فرسایش روحی و ذهنی می‌شود بکاهد. با استفاده از این ابزار، افراد می‌توانند با توجه کمتر به اشکالات ظاهری، به ویرایش محتوایی متن بپردازند.

یکی از ابزارهای مناسب برای این کار استفاده از افزونهٔ پاک‌نویس است. این نرم‌افزار غلط‌یاب متن از طریق هوش مصنوعی می‌تواند خطاهای املایی، نگارشی و حتی معنایی را نیز تشخیص دهد. ویراستاران و کاربران ایرانی با نصب این نرم‌افزار ویرایشی، می‌توانند خطاهای متن را تا حد زیادی کاهش دهند.

همانطور که گفته شد افراد برای موفقیت در شغل ویراستاری باید دارای ویژگی شخصیتی با صبر و تحمل بالا، جزئی‌نگری، کمال‌گرایی و … باشند.

متا:

هر شغلی نیاز به پیش‌زمینه‌های ذهنی، رفتاری و فرهنگی دارد. در این مطلب، ویژگی‌های مهم ویراستاران مختلف را می‌شناسید.

 

اشتراک‌گذاری مقاله در:
فیسبوک
توییتر
واتس اپ
لینکداین

پاکنویس، دستیار هوشمند نگارش فارسی

ویرایش سریع متن را با پاکنویس تجربه کنید.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه