بلاگ پاک‌نویس

بهترین نرم‌افزارهای ویرایش متون انگلیسی

برای بسیاری از ما پیش آمده که متنی را نوشته باشیم و آن را منتشر کنیم اما به دلایلی مانند خوانانبودن متن یا نداشتن شکلی مناسب، از انتشار آن پشیمان شده‌ایم. شما تا هر اندازه محتوای متن خود را پربار و غنی خلق کنید، جایگزینی برای ویرایش فنی پیدا نخواهید کرد. ویرایش متن پس از نگارش کامل آن، بسیار مهم و ضروری است.

 

در این مقاله خواهید خواند:

بهترین نرم‌افزارهای ویرایش متون انگلیسی کدام‌اند؟

نرم‌افزارهای ویرایش متن برنامه‌هایی است که در جهت بهبود خوانایی، دستور زبان متن و ارتقای آن در جهت انتشار به کار می‌رود. در سطح جهان نرم‌افزارهای کاربردی برای ویرایش متن وجود دارد که برای افراد مختلف از مترجم تا ویراستار و نویسنده کاربرد دارد.

در این مطلب به بررسی بهترین نرم‌افزارهای ویرایش متن دنیا پرداخته‌ایم.

 

نرم‌افزار گرامرلی Grammarly

گرامرلی یک نرم‌افزار ویرایشگر متن، برای تصحیح ایرادات نگارشی، املایی، دستوری (گرامری) و بررسی سرقت ادبی به زبان انگلیسی است. گرامرلی برای همهٔ متون علمی، رسمی، اداری، تجاری و … کاربرد دارد.

این نرم‌افزار ویرایشگر متن پس از بررسی متن، یک نمرهٔ کیفی صادر می‌کند. نمرهٔ گرامرلی از سوی مجلات معتبر دنیا، معیار سنجش متون انگلیسی در نظر گرفته می‌شود.

در نرم‌افزار گرامرلی، شما با امکاناتی نظیر شخصی‌سازی مخاطبان، تعیین شاخص رسمی‌بودن متن، تنظیم لحن نوشتار و تعیین هدف متن می‌توانید به ارزیابی نهایی متن کمک کنید.

از امکانات بسیار جذاب گرامرلی، امکان جابه‌جایی بین سبک‌های نوشتاری مختلف و ارائهٔ بهترین پیشنهاد برای بهبود آن متن است. به‌عنوان‌مثال، اگر شما قصد نگارش داستان داشته باشید، می‌توانید با تنظیم Tell A Story به تنظیم سبک متن در این راستا کمک کنید.

گرامرلی در سه نسخه: رایگان، پرمیوم و تجاری عرضه می‌شود. در نسخهٔ رایگان Grammarly، شما به امکاناتی نظیر املای صحیح متن، ایرادات نگارشی و گرامری یا پیشنهاد لغت جایگزین دسترسی خواهید داشت اما برای بررسی دقیق‌تر متن به تهیهٔ نسخهٔ پرمیوم این نرم‌افزار نیاز دارید.

نرم‌افزار گرامرلی برای مترجمان، ویراستاران، نویسندگان، دانشگاهیان و شرکت‌های تجاری بسیار کاربردی و پراستفاده است. اگر شما نیز با متون حرفه‌ای انگلیسی سروکار دارید استفاده از این نرم‌افزار ویرایش متن حرفه‌ای را برای تصحیح نهایی جنبه‌های فنی متن از دست ندهید.

دانلود افزونه‌ها و نرم‌افزار گرامرلی

 

نرم‌افزار ویرایشگر متن همینگوی Hemingway

می‌توان گفت نرم‌افزار ویرایش متن همینگوی برای واقعی‌تر شدن متن نوشته شده است. نرم‌افزار همینگوی با بررسی جملات متن، آن‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و برای روان‌شدن و خوانایی متن، پیشنهادهای ویرایشی و نگارشی ارائه می‌کند.

ویرایشگر همینگوی هر بخش از متن را با استفاده از رنگ‌های مختلف برجسته می‌کند. هر یک از این رنگ‌ها بیانگر پیشنهاد متفاوتی برای جملات است.

رنگ زرد: همینگوی جملات طولانی را با رنگ زرد نشان می‌دهد و تقسیم یا ساده کردن آن‌ها را پیشنهاد می‌کند.

جملات قرمز: رنگ قرمز به معنای ساختار جملات طولانی یا عبارت‌های پیچیده است که خوانندگان را گیج می‌کند.

کلمات بنفش: کلمات بنفش جایگزین مناسب‌تر و ساده‌تری دارند. برای دیدن پیشنهاد همینگوی، نشانگر را روی آن‌ها نگه دارید.

کلمات آبی: کلمات آبی قیدهایی است که ممکن است نشانهٔ ضعف زبانی باشد. همینگوی معتقد است که این کلمات بهتر است حذف شوند.

عبارات سبز: سبز نشان‌دهندهٔ صدای منفعل است.

نرم‌افزار همینگوی یک تحلیل‌کنندهٔ گرامری متن، مانند گرامرلی نیست اما سبک و محتوای نوشته را با ارائهٔ پیشنهادهای توصیفی و کوتاه به شکل غیرقابل‌انکاری بهبود می‌بخشد.

ویرایشگر همینگوی به دو صورت قابل استفاده است:

نسخهٔ رایگان: استفاده از نسخهٔ آنلاین این ویرایشگر در مرورگرهای مختلف؛

نسخهٔ پولی: نرم‌افزار این برنامه که به‌صورت آفلاین نیز قابلیت استفاده دارد.

برای دسترسی به نسخه‌های مختلف این ویرایشگر متن می‌توانید به سایت رسمی همینگوی مراجعه کنید.

 

 

ویرایشگر پرو رایتینگ اید ProWritingAid

ProWritingAid یک ویرایشگر دستور زبان و سبک نوشته، ویژهٔ نویسندگان ژانرهای مختلف است. این نرم‌افزار ویرایش متن، به شما در حذف خطاهای نگارشی و بهبود دستور زبان کمک شایانی می‌کند.

برای دسترسی به نرم‌افزار ویرایش ProWritingAid، می‌توانید از مرورگرهای وب، Google Docs و Microsoft Word استفاده کنید.

این ویرایشگر نیز گزارش خود را مانند نرم‌افزار همینگوی در قالب رنگ‌ها به کاربر نمایش می‌دهد. اشتباهات املایی با رنگ قرمز، سبک نادرست نوشته با رنگ زرد و اشتباهات دستور زبان را با رنگ آبی نشانه‌گذاری می‌کند.

ProWritingAid گزارشی از متن شما در رفع مشکلاتی مثل کلمات بیش‌ازحد استفاده‌شده، مبهم و انتزاعی، زمان نادرست افعال، طول جملات و خوانایی کلی متن تولید می‌کند و روش‌هایی را برای بهبود آن ارائه می‌کند.

این ابزار مانند یک مربی نویسندگی، نوشته‌تان را در برابر بهترین‌های ژانر شما قرار می‌دهد.

با مراجعه به سایت ProWritingAid شما می‌توانید به نسخه‌های رایگان و پرمیوم این نرم‌افزار دسترسی داشته باشید. یکی از مزیت‌های دیگر ProWritingAid رایگان‌بودن آن است. شما می‌توانید با پرداخت هزینهٔ سالیانه یا خرید اشتراک مادام‌العمر به تمامی امکانات این ویرایشگر دسترسی پیدا کنید.

ویرایشگر جینجر Ginger

جینجر یک ویرایشگر متن و غلط‌گیر املایی است که اشتباه‌های سادهٔ تایپی تا پیچیدهٔ دستوری را موردبررسی قرار می‌دهد. جینجر نیز مانند گرامرلی به بررسی غلط‌های املایی و دستور زبان می‌پردازد. نرم‌افزار جینجر تعداد کلمات، کاراکترها و جملات متن را به‌صورت دقیق نمایش می‌دهد و با برجسته‌کردنِ خطا‌های دستوری و املایی با رنگ آبی، این خطاها را مشخص می‌کند.

از مزیت‌های Ginger می‌توان به بررسی بیشتر متن نسبت به نسخهٔ رایگان گرامرلی و نمایش بهتر خطاهای گرامری اشاره کرد. برای دسترسی به ویرایشگر متن جینجر، شما می‌توانید این برنامه یا افزونهٔ کروم آن را نصب کنید. یکی دیگر از مزیت‌های جینجر ارائهٔ برنامه Android و iOS برای تلفن‌های همراه است.

از دیگر امکانات جینجر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توانایی ترجمهٔ متن به بیش از ۶۰ زبان دنیا
  • ارائهٔ معلم نویسندگی مجازی (این ویژگی برای افراد بومی غیرانگلیسی بسیار مفید است)
  • تعریف فرهنگ لغت شخصی برای استفاده از کلمات خاص

 

نرم‌افزار وایت‌اسموک WhiteSmoke

وایت اسموک یک نرم‌افزار تصحیح‌کنندهٔ متن مناسب برای نویسندگان بلاگ، مدیران، کارمندان و زبان‌آموزان انگلیسی است. در این ویرایشگر انواع غلط‌های گرامری، املایی و دستور زبان بررسی می‌شود. یکی از مزیت‌های این نرم‌افزار ارائهٔ دیکشنری ۵۰ زبان است.

علاوه بر این دیکشنری، WhiteSmoke شامل تعدادی آموزش نوشتاری و ویدئویی است که برای کمک به ایجاد محتوای باکیفیت طراحی شده است. شما در این ویدئوها با ساختار جمله، دستور زبان انگلیسی، علائم نگارشی و … بیشتر آشنا می‌شوید.

وایت اسموک یک نرم‌افزار کاربردی برای متونی است که پیچیدگی مقالات علمی و تخصصی را ندارند. اگر متن شما دارای اصطلاحات تخصصی کمی است و نمی‌خواهید برای گرامرلی هزینه کنید، وایت اسموک گزینهٔ مناسبی است.

 

Microsoft Word و Google Docs

اگر به دنبال رفع اشتباهات املایی و گرامری ساده هستید این دو نرم‌افزار ویرایشگر متن به‌سادگی می‌توانند آن‌ها را پوشش دهند. در نرم‌افزار ورد شما می‌توانید با خط قرمزی که در زیر کلمات ایجاد می‌شود، خطاهای متن را شناسایی و آن‌ها را برطرف کنید.

نرم‌افزار ورد برای مترادف‌ها و ایجاد خوانایی متن پیشنهاد‌هایی را ارائه می‌کند. یکی از ویژگی‌های جذاب گوگل داک ترجمهٔ متن به بیش از ۱۰۰ زبان به‌صورت مستقیم در این برنامه است.

به‌صورت کلی می‌توان گفت این دو برنامه برای ویرایش متن‌های ساده مفید هستند اما اگر به ویرایش متن به‌صورت تخصصی نیاز دارید شاید بهتر باشد به سراغ ابزارهایی تخصصی‌تر مانند گرامرلی بروید.

 

 

نرم‌افزار افتر د ددلاین After the Deadline

از دیگر نرم‌افزارهای ویرایشگر متن می‌توان به After the Deadline اشاره کرد. از مزیت‌های ویژه‌ٔ این نرم‌افزار، رایگان‌بودن آن برای استفادهٔ شخصی است. این نرم‌افزار افزونهٔ کروم و فایرفاکس هم دارد. بر همین اساس، شما می‌توانید از آن برای ویرایش دستور زبان متن در بستر وب‌سایت خود نیز استفاده کنید.

نرم‌افزار لنگوئج تول LanguageTool

این نرم‌افزار با پشتیبانی از ۳۰ زبان زندهٔ دنیا، اصطلاحات گرامری و املایی در متن شما ایجاد می‌کند. استفاده از نرم‌افزار تا ۱۰ هزار کلمهٔ ابتدایی رایگان است و سپس امکان خرید اشتراک‌های ماهانه از آن وجود دارد.

 

 

شما می‌توانید با استفاده از نسخهٔ وب LanguageTool یا افزونهٔ ورد و گوگل داک متن خود را ویرایش و اصلاح کنید. نکتهٔ برجستهٔ این نرم‌افزار پشتیبانی از زبان‌های مختلف است. این موضوع برای افرادی که بومی زبان متن نیستند، بسیار کاربردی است.

 

انتخاب بهترین نرم‌افزار ویرایش متن

در این پست از وبلاگ به بررسی چند مورد از بهترین نرم‌افزارهای ویرایش متن دنیا پرداختیم. بدون شک برنامه‌های دیگری نیز برای این کار وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی‌های خاص خود است.

 برای انتخاب این نرم‌افزارها باید به ویژگی‌ها، موقعیت شغلی و استفادهٔ فرد از هر یک از آن‌ها توجه داشته باشید. امیدواریم با استفاده از این معرفی بتوانید بهترین نرم‌افزار ویرایش متن مناسب خود را انتخاب کنید.

برای ویرایش متن‌های فارسی می‌توانید از افزونهٔ پاک‌نویس استفاده کنید. افزونهٔ پاک‌نویس به‌راحتی روی نرم‌افزار وُرد شما نصب می‌شود و غلط‌ املایی، نشانه‌گذاری، فاصله‌گذاری و … را به بهترین شکل به شما نشان می‌دهد و پیشنهاد جایگزینی این غلط‌ها را نیز ارائه می‌دهد. برای دسترسی به این افزونهٔ ویرایش بومی، به پاک‌نویس مراجعه کنید.

 

اشتراک‌گذاری مقاله در:
فیسبوک
توییتر
واتس اپ
لینکداین

پاکنویس، دستیار هوشمند نگارش فارسی

ویرایش سریع متن را با پاکنویس تجربه کنید.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه