بلاگ پاک‌نویس

وقتی نرم‌افزار ویرایش هست،‌ به ویراستار نیاز داریم؟

زمانی که به دنبال ویرایش متن فارسی یا انگلیسی هستید، پس از بررسی ابزارها و نرم‌افزارهای مختلف، این سؤال برای شما پیش می‌آید که تا زمانی که نرم‌افزار ویرایش متن وجود دارد، چه نیازی به استخدام ویراستار داریم؟

در این متن از بلاگ پاک‌نویس، با بررسی خدمات و امکانات یک نرم‌افزار ویرایش متن فارسی، به این سؤال پاسخ می‌دهیم و می‌گوییم که چه زمانی به ویراستار نیاز خواهید داشت.

پاک‌نویس در چه بخش‌هایی به شما کمک می‌کند؟

پاک‌نویس یک نرم‌افزار خطایاب متن فارسی است که آن را به صورت رایگان روی رایانه‌تان نصب می‌کنید و با استفاده از امکانات مختلف آن،‌ کیفیت متن فارسی خود را افزایش می‌دهید. در ادامه، امکانات نرم‌افزار را می‌خوانید:

  • خطایابی املایی
  • خطایابی نشانه‌گذاری
  • اصلاح نویسه‌ها
  • تصحیح اعداد
  • اجرای شیوه‌نامه مصوب فرهنگستان
  • ارائه پیشنهادهای ویرایشی.

ویراستار چه برتری‌هایی نسبت به نرم‌افزار دارد؟

۱. تخصص و تجربه: ویراستاران حرفه‌ای در زمینهٔ ویرایش متون، تخصص و تجربه دارند و می‌توانند به شما کمک کنند تا متن شما دقیق، قابل‌فهم و جذاب باشد و خطایاب متن به راحتی این را به شما ارائه نمی‌دهد،‌ حتی اگر از هوش مصنوعی استفاده کند.

 

۲. توجه به جزئیات: ویراستار حرفه‌ای به جزئیات مهم در متن شما توجه می‌کند و می‌تواند اشتباهات دستوری، املایی و ساختاری را به شما نشان دهد یا آن را اصلاح کند. علاوه بر این موارد، ویراستار حرفه‌ای می‌تواند متن شما را از لحاظ محتوایی هم بررسی و ویرایش کند که خطایاب متن فارسی، چنین امکانی را در اختیار شما قرار نمی‌دهد یا حداقل کیفیت پایینی دارد.

۳. بهبود خوانایی متن: ویراستاران حرفه‌ای به شما کمک می‌کنند تا متنتان را بهبود ببخشید و قابلیت خواندن آن را افزایش دهید. از مهم‌ترین ویژگی‌های یک متن، همین روان بودن است که خطایاب متن به راحتی از عهدهٔ این کار بر نمی‌آید و به ویراستار انسانی نیاز خواهید داشت.

۴. تنوع دانش: ویراستاران حرفه‌ای در زمینه‌های مختلفی از جمله کتاب‌های فنی، مقالات علمی و منابع آکادمیک به شما کمک می‌کنند؛ چون دانش این افراد انتهایی ندارد و علاوه بر آن، قابلیت یادگیری و وفق بالایی هم دارند. یک ویراستار متخصص در تمام زمینه‌های تخصصی و ادبی به شما کمک می‌کند چون دانش تخصصی دارد؛ یعنی مثلاً یک ویراستار حوزهٔ مکانیک، تمام اصطلاحات تخصصی مکانیک را می‌شناسد اما نرم‌افزار ویرایش، فقط در اصلاح واژه‌های ساده و عمومی به شما کمک می‌کند.

کلام آخر و نتیجه‌گیری

نرم‌افزار ویرایش متن به طور کلی برای ویرایش متون ساده و اصلاح غلط‌های املایی کافی است. اما در صورتی که متن شما شامل جملات پیچیده، ساختارهای دستوری پیچیده، اصطلاحات تخصصی و یا اشتباهات زیادی باشد، بهتر است از ویراستار حرفه‌ای استفاده کنید.

در صورتی که متنتان برای منابع آکادمیک، مقالات علمی یا کتاب‌های فنی استفاده می‌شود، حتماً باید از خدمات ویراستار حرفه‌ای استفاده کنید تا مطمئن شوید که متن دقیق و قابل‌فهم است.

تا این جا متوجه شدید که هر کدام از این موارد، ویژگی‌های مثبت و منفی خود را دارد. بنابراین، برای ویرایش متن بهتر است از هر دو روش استفاده کنید. ابتدا با استفاده از نرم‌افزار ویرایش متن فارسی، اشتباهات دستوری، املایی و ساختاری را پیدا کنید و آن‌ها را اصلاح کنید. سپس با استفاده از خدمات یک ویراستار متخصص و باتجربه، نتیجه را به کیفیت عالی برسانید.

برای استفاده از امکانات کاملاً رایگان پاک‌نویس و نصب نرم‌افزار ویرایش متن فارسی، به صفحهٔ خطایاب متن فارسی مراجعه کنید.

اشتراک‌گذاری مقاله در:
فیسبوک
توییتر
واتس اپ
لینکداین

پاکنویس، دستیار هوشمند نگارش فارسی

ویرایش سریع متن را با پاکنویس تجربه کنید.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه